بازار سرمایه و بورس

صندوق توسعه ملی، بازار سهام را متعادل می کند

1 درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در بورس

خبر کوتاه بود اما به نظر می رسد این خبر کوتاه اثری طولانی بر بازار سرمایه (بورس) بگذارد :

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز ۱۸ شهریور خود درباره دارایی‌های صندوق توسعه ملی گفت: یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در جهت پایداری بازار بورس سرمایه گذاری خواهد کرد.

ربیعی از حمایت صندوق توسعه ملی در بورس خبر داد

وی افزود: از سال ۹۴ قرار بود صندوق توسعه ۱ درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری کند که ابهاماتی داشت اما اخیراً این ابهامات رفع شده و از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری انجام خواهد شد.

ربیعی در ادامه عنوان کرد: امروز صبح در جلسه ستاد اقتصادی بحث بورس را داشتیم. از سال ۹۴ یک مجوز قانونی وجود داشت که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند. تاکنون این موضوع ابهام داشت و اجرا نشده است، اخیراً ابهام آن رفع شده و اینجا اعلام می‌کنم از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری صورت خواهد گرفت.

صندوق توسعه ملی و بورس

محاسبه میزان ورود سرمایه صندوق توسعه ملی در بورس

دارایی صندوق توسعه ملی حدود ۹۰ میلیارد دلار است، که ۹۰۰ میلیون دلار آن طبق گفته سخنگوی دولت برای تثبیت بازار سهام وارد بورس می شود که اگر آن را تبدیل به تومان کنیم، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود. در روزهایی که بازار سهام بیشترین افت خود را تجربه می کرد، مجموع صفهای فروش به ۲۰ هزار میلیارد تومان نمی رسید، این بدان معناست که اگر قرار باشد صندوق توسعه ملی در یک روز سرمایه خود را وارد کند، برای جمع کردن تمام صف های فروش هم کفایت می کند.

اما باید دید که این میزان سرمایه به چه شکل وارد می شود و برای حمایت از کدام نمادهای بورسی سرمایه گذاری خواهد شد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. شاخص روی ۱ میلیون و ۲۰۰ بود که این خبر اومد ! خدا را شکر الان روی ۱ میلیون و ۵۰۰ است، امیدوارم این روند رشد طبیعی و غیر شارپی ادامه داشته باشد.

    1. امیدواریم همین طور باشد. واقعیت این است که نباید دولت در بورس دستکاری کند، اما حمایت از جنس وضع قوانین و شرایط مناسب و شفافیت می تواند نقش اصلی دولت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا