ماجرای بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چیست و چه اثری بر بورس دارد؟
سقف درآمد معاف از مالیات !
اصل ماجرای بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ این است که برای سقف درآمد معاف از مالیات شرکتهای بورسی و صندوقهای سرمایهگذاری عدد ۵۰۰ میلیارد تومان را تعیین کرده است در حالی که در گذشته صندوقهای سرمایهگذاری از مالیات معاف بودند. از آنجا که صندوقهای سرمایهگذاری مهمترین روش سرمایهگذاری غیرمستقیم در بورس است، این تصمیم دولت احتمالاً موجبِ کاهش استقبال از این صندوقها و نهایتاً کاهش ورود سرمایه به بازار و افت حجم معاملات خواهد شد ! اما اعتراضات گسترده به این بند از قانون بودجه احتمالاً منجر به اصلاحِ آن شود. در ادامه بیشتر بخوانید.
سقف معافیت مالیاتی شرکتهای بورسی و صندوقها ۵۰۰ میلیارد تومان شد، اما اعتراضات به دنبال داشت
طبق قانون بودجه ۱۴۰۳، سقف معافیت مالیاتی شرکتهای بورسی و صندوقهای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. این موضوع در حالی است که طبق ماده ۱۴۳ قانون مالیاتها، صندوقهای سرمایه گذاری از مالیات معاف هستند.
این موضوع با اعتراض شدید فعالان بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و کانون نهادهای سرمایه گذاری مواجه شد. آنها معتقدند که این قانون جدید به دنبال افزایش درآمد مالیاتی دولت از طریق وضع مالیات بر سود صندوقهای سرمایه گذاری است که در نهایت به ضرر سهامداران خواهد بود.
در پی این اعتراضات، کانون نهادهای سرمایه گذاری در نامهای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و ۱۲ شرکت تامین سرمایه در نامهای به وزیر اقتصاد خواستار اصلاح این قانون شدند. همچنین رئیس سازمان بورس نیز به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نامه نوشت.
در نهایت، در ۳ اردیبهشت ماه، مجلس شورای اسلامی با فوریت یک طرح برای اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد.
مخالفتها با افزایش مالیاتها
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان بررسی این طرح در صحن علنی مجلس گفت: “مالیاتها یکی از مولفههای مهم در نظام اقتصادی کشور هستند. در برخی مقاطع، اعمال تغییرات ناگهانی در قوانین مالیاتی میتواند آسیبرسان باشد.”
وی با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: “حمایت از تولید یکی از وظایف اصلی ما است. باید حداقل مالیاتها را در سطح سال گذشته حفظ کنیم. اما متاسفانه دولت با این موضوع مخالف بود.”
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع معترض بودند، گفت: “دولت در نهایت اعلام کرد که میزان مالیات بر عملکرد بنگاهها را کاهش خواهد داد. اما چون این موضوع به تعویق افتاده بود، در قالب یک طرح با فوریت در مجلس مطرح شد تا آنچه در حوزه مالیاتها اتفاق میافتد، مشابه سال گذشته باشد.”
دلایل فوریت طرح
مهدی طغیانی، یکی از نمایندگان مجلس، در موافقت با فوریت این طرح گفت: “پیشنهادی در بند “س” تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق مطرح و مصوب شد که پس از تبدیل به قانون، تبعاتی بر آن مترتب شده است. مجلس باید این قانون را اصلاح کند.”
وی افزود: “شرکتهای دولتی که در این بند مطرح شدهاند، به عنوان واسطه در بازار عمل میکنند و سپردههای مردم را دریافت و در بازار سرمایه گذاری میکنند. سود این شرکتها در واقع سود مردم است. با حذف این طرح، مردم سپردههای خود را از صندوقها خارج میکنند که به ضرر آنها خواهد بود.”
نتیجهگیری بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳
مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح فوریت اصلاح بند “س” تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳، به دنبال رفع ابهامات و مشکلات ایجاد شده در این قانون و حمایت از فعالان بازار سرمایه و سهامداران است.
متن کامل قانون بودجه ۱۴۰۳ بر روی پایگاه اطلاعرسانی قوانین و مقررات کشور قرار گرفته است