بازار سرمایه و بورسبانک و بیمه

متن کامل دستورالعمل تامین مالی جمعی

تصویب شده در شورای عالی بورس و اوراق بهادار

شما می‌توانید متن کامل دستورالعمل تامین مالی جمعی را که به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است را مطالعه و کپی کنید. اما اگر به دنبال نقشه راه تامین مالی جمعی هستید و می‌خواهید با پلتفرم‌های این شکل از تامین مالی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم لیست تمام سکوهای تامین مالی جمعی را مطالعه کنید و به تصویر زیر هم دقت کنید.

نقشه راه تامین مالی جمعی در ایران

نقشه راه تامین مالی جمعی
نقشه راه تامین مالی جمعی

متن دستورالعمل تامین مالی جمعی

دستورالعمل تأمین مالی جمعی براساس بند (۴) ماده (۴) قانون بازار اوراق بهادار، به شرح زیر به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید.

۱- تعاریف و کلیات
ماده ۱- اصطلاحات و واژههایی که در این دستورالعمل به کار رفتهاند دارای معانی زیر هستند. معانی سایر اصطلاحات و واژههای تعریف نشده، حسب مورد مطابق تعاریف مندرج در ماده یک قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید بهمنظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه سال ۱۳۸۸ هجری شمسی مجلس شورای اسلامی هستند:
سازمان: سازمان بورس و  اوراق بهادار است.
فرابورس: شرکت فرابورس ایران است.
عامل: شخص حقوقی است که طبق  الزامات این دستورالعمل  اقدام به تأمین مالی جمعی مینماید.
سکو:  پلتفرمی است که  برای تأمین مالی جمعی توسط عامل ایجاد شده است و اطلاعات لازم بر اساس مفاد این دستورالعمل در آن منتشر میشود.
متقاضی:  شخص حقوقی است که به منظور تأمین منابع مالی ، طبق الزامات این دستورالعمل به عامل مراجعه میکند.
طرح: فعالیتی است که متقاضی برای انجام آن اقدام به تأمین منابع مالی میکند.
طرح باز: طرحی است که در حال تأمین  مالی بوده، یا تکمیل شده ولی هنوز  منابع جمعآوری شده تحویل متقاضی نشده است.
تأمینکننده: شخص حقیقی  یا حقوقی تأمینکننده منابع مالی موردنیاز متقاضی است.
فراخوان تأمین:  اعلان درخواست متقاضی ، در سکو برای معرفی به تأمینکنندگان است.
گواهی شراکت: ورقۀ بهاداری است که در تأمین مالی جمعی  به صورت الکترونیکی منتشر میشود و از ثبت نزد سازمان معاف است.
ناظر فنی/مالی: شخص حقیقی یا حقوقی مورد تأیید فرابورس  است که حسب درخواست عامل یا کارگروه ارزیابی نسبت به ارزیابی اولیه یا نظارت بر حسن اجرای  طرح تعریف شده توسط متقاضی اقدام میکند.
شخص وابسته: شخص وابسته به هر شخص حقیقی یا حقوقی به شرح زیر است: الف- شخص وابسته به هر شخص حقیقی عبارت است از همسر و اقرباء نسبی درجۀ اول از طبقۀ اول آن شخص و هر شخص حقوقی که تحت نفوذ قابل ملاحظه، کنترل یا کنترل مشترک شخص حقیقی موردنظر باشد؛ و ب- شخص وابسته به هر شخص حقوقی عبارت است از شخص وابسته به واحد تجاری که در استانداردهای حسابداری ملی ایران، تعریف شده است.
کارگروه ارزیابی: کارگروهی که مطابق ماده ۱۴ این دستورالعمل، تشکیل میگردد.

ماده ۲- در تأمین مالی جمعی، منابع موردنیاز راهاندازی یا توسعه یک کسبوکار تأمین شده و تأمینکننده منابع، نقش مشارکتکننده  در طرح را داشته و در سود و زیان  طرح شریک است.
ماده ۳- عامل موظف است برای انجام تأمین مالی جمعی، نسبت به اخذ مجوز فعالیت از کارگروه ارزیابی مطابق این دستورالعمل اقدام نماید.

۲- کارگروه ارزیابی
ماده ۱۴- کارگروه ارزیابی دارای پنج عضو و یک دبیر به شرح زیر است:
الف- یک نفر به نمایندگی از رئیس سازمان، بهعنوان رئیس کارگروه؛
ب-  دو نفر به نمایندگی از  فرابورس ؛
ج- دو کارشناس در حوزه فعالیت تأمین مالی جمعی، با پیشنهاد فرابورس و تأیید رئیس سازمان؛
د- یکی از مدیران فرابورس بهعنوان دبیر کارگروه و بدون حق رأی.
تبصره: کارگروه ارزیابی میتواند در صورت لزوم، علاوه بر اعضای اصلی، از کارشناسان آشنا به حوزه مربوطه و همچنین نمایندگان متقاضیان (بدون حق رأی) برای حضور در جلسه دعوت به عمل آورد.

ماده ۴۵- انجام اصلاحات بعدی این دستورالعمل به سازمان تفویض شد.
این دستورالعمل در ۴۵ ماده و  ۸ تبصره در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵ به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید و از تاریخ ابلاغ، لازمالاجرا است.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا