شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی برندها
رشد سریع تکنولوژی ارتباطات، خیلی از مشخصه های زندگی را تغییر داده است. در این بین بدون شک اینترنت مهمترین نقش را ایفا کرده است. اینترنت، شکل جدیدی از ارتباطات بین افراد را پدید آورده است، مکان های جدیدی برای حضور انسانها خلق کرده است و در ادامه ی اینها، رفتارهای جدیدی برای مشتریان را به وجود آورده است.
شکل جدید ارتباطات، که مدیون اینترنت –این رسانه ی قدرتمند- است موجب شده است که شرکتها و کسب و کارهای کوچک، متوسط و همچنین بزرگترین شرکتهای دنیا از اینترنت به عنوان ابزار جدید بازاریابی بهره گیرند. یکی از این ابزارها، شبکه های اجتماعی اینترنتی بوده است که در بین آنها فیس بوک با ویژگیهای منحصر به فردش مهمترین نقش را ایفا می کند. این شبکه ی اجتماعی، زمان بسیار زیادی را از گروه های سنی و طبقات مختلف اجتماعی را به خود اختصاص داده است در این مطلب نگاهی اجمالی به امکانات فیس بوک (facebook) این رسانهی اجتماعی برای مدیران برند میپردازیم.
فیسبوک با ۵۰۰ میلیون عضو (سال ۲۰۰۹)
فیسبوک این شبکه ی اجتماعی با ۵۰۰ میلیون عضو؛ سرویسهای متنوعی را ارائه می دهد، که هر کدام می توانند یک ابزار بسیار ارزشمند برای ایجاد روابط عمومی، معرفی محصول جدید، ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش باشد، ابزارهایی مثل بازیهای تحت وب (Web based games) و همچنین بازیهای بر روی مرورگر (Browser Game) تنها نمونه ای از ده ها ابزاری است که تا به حال برای اهداف بازاریابی شرکتهای مختلف به کار رفته است. اما اکنون تاکید ما بیشتر بر روی دو ابزار زیر خواهد بود :
گروه ها در فیس بوک (FaceBook Groups)
صفحات طرفداران در فیس بوک (FaceBook Fan Pages)
شاید بهتر باشد در ابتدا یک شناختی از ویژگی های این دو ابزار مهم در Social Media Marketing داشته باشیم.
صفحات طرفداران، صفحاتی که است در سایت فیس بوک ایجاد می شوند و علاوه بر کاربران فیس بوک کاربران غیر عضو هم می توانند آن را ببینند و به علاوه در موتورهای جستجو نیز فهرست می شوند و ممکن است علاوه بر کاربران هزاران کاربر دیگر نیز آن صفحه را ببینند. اما گروه های فیس بوک که یکی از قدیمی ترین امکانات فیس بوک برای کسب و کارها است، تنها برای کاربران عضو فیس بوک قابلیت دیده شدن را دارد و در موتورهای جستجو فهرست نمی شود اما به جای همه ی اینها، کاربران عضو گروه ها می توانند سایر آشنایان خود را به عضویت در گروه دعوت کنند و این خود می تواند وسیله ی فوق العاده ای برای Viral Marketing بازاریابی ویروسی باشد.
جدول زیر مقایسه ای را بین Fanpages و Groups کرده است :
گروه های فیس بوک | صفحات فیس بوک | ویژگی کلیدی |
بله | نه | آدرسهای طولانی و زشت |
بله | بله | برگزاری بحث و تبادل نظر |
نه | بله | اضافه کردن applicationهای دیگر |
بله | بله | ارسال پیام به همه کاربران |
نه | بله | آمار بازدیدکنندگان |
بله | بله | به اشتراک گذاری تصویر و ویدئو |
نه | بله | ایجاد وقایع مرتبط و دعوتنامه |
بله | بله | ترفیع با استفاده social ads |
به نظر می رسد گروه ها به منظور ایحاد بحثهای فعال و جلب توجه سریع موثرتر هستند و همان طور که در جدول امده است گروه ها برای ایجاد وقایع مرتبط و بازاریابی ویروسی و پارتیزانی موثرتر هستند.
همچنین؛ صفحات طرفداران گزینه ی مناسب تری برای ایجاد یک رابطه ی بلند مدت با مشتریان و ارتباط متقابل و موثر برند با مشتریانش باشد.
تحقیق تازه ای که بر روی اعضای صفحه ی برندها در فیس بوک انجام شده است، نشان می دهد که این افراد به طور معنا داری بیشتر علاقه دارند تا محصول آن برند را بخرند یا آن را به دیگران توصیه کنند. به طور مشخص تحقیق انجام شده توسط Chadwick Martin Bailey and iModerate Research Technologies نشان می هد که مصرف کنندگان ۵۱% بیشتر علاقه دارند تا از برندی خرید کنند که در فیس بوک آن را دنبال می کنند و ۶۰% بیشتر از سایرین آن را به دیگران پیشنهاد می کنند.
هر چند شاید این تحقیق کمی بزرگنمایی کرده باشد، زیرا بسیاری از افراد عضو fanpage یک برند، از قبل به آن برند، تعلق خاطر و وفاداری داشته اند، اما به هر حال این تحقیق و تحقیقات مشابه نشان می دهد که افراد نسبت به برندهایی که در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ ندارند، احساس منفی دارند و حضور هوشمندانه در شبکه های اجتماعی یک مزیت رقابتی است.
در ادامه می توانید رده بندی برندهای مختلف را بر اساس تعداد افراد طرفدار آن برند در فیس بوک مشاهده فرمایید :
FaceBook با ۲۴ میلیون کاربر طرفدار
Youtube با ۱۸ میلیون کاربر طرفدار
Starbucks Coffee با ۱۶ میلیون کاربر طرفدار
Coca–Cola با ۱۵ میلیون کاربر طرفدار
Oreo با ۱۲ میلیون کاربر طرفدار
Skittles با ۱۱ میلیون کاربر طرفدار
Red bull با ۱۰ میلیون کاربر طرفدار
Disney با ۹ میلیون کاربر طرفدار
Victoria’s Secret با ۸ میلیون کاربر طرفدار
Converse All Star با ۸ میلیون کاربر طرفدار
اما واقعاً کارکرد فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی اینترنتی برای اهداف بازاریابی (بازاریابی اینترنتی) به همین جا ختم نمی شود …
این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.
منابع مورد استفاده در این مطلب: