بازاریابی در شرایط اقتصادی کم رونق
این که اعتقاد داشته باشید اقتصاد درحال رکود است یانه، بیشتر به این بستگی دارد که تحت تاثیر سخنان چه کسی باشید و یا اینکه اوضاع موجود ا قتصادی تا چه اندازه مستقیماً برکسب و کارتان اثر گذاشته باشد. اگر اوضاع راکد اقتصادی شما را به عنوان صاحب یک کسب و کار نگران میکند، بهتر است یک برنامه بازاریابی و فروش تهاجمی را تدارک ببینید.
اگر همیشه کالا و خدمات شما متناسب با نیاز مشتریان و درجهت مرتفع نمودن آن باشد، مطمئناً درشرایط رکود اقتصادی درمقایسه با دیگران ازگردش بالنسبه بهتری برخوردار خواهد بود، زیرا فروش آنچه که به کالا یا خدمات لوکس شهرت دارد در چنین شرایطی به حداقل میرسد.
درچنین شرایطی، اگر کالا یا خدمات شما به عنوان یک ضرورت شناخته نشود، آنگاه بایستی تلاش نمائید تا آنجا که میتوانید این ضرورت و اهمیت را برای مشتریان و مخاطبین خود توجیه و تفهیم نمائید. در این حالت بایستی یک مسئله را حل کنید، باید مرتفع نمودن نیاز مشتری با قیمتی بسیار رقابتی را سر لوحه کار خود قرار داده و سعی نمائید صرفا برپرداخت هزینههای اثر بخش به عنوان راه کاری برای صرفه جوئی متمرکز شوید.
همچنین بایستی با راه اندازی یک برنامه بازاریابی از نظرات مشتری و نحوه رفتار وی با خبر بوده تا بتوانید به اقدامی مناسب دست بزنید. جاروجنجال و هیاهوی تبلیغاتی و تکرار ویژگیهای محصول یا خدماتتان جز هزینههای اضافی حاصلی برایتان نخواهد داشت. باید خود و سازمانتان را تامین کننده چیزی کنید که مشتریان نیازمند آن هستند. این بدان معنی است که باید با هر وسیله ممکن از پرسشنامه، صندوق پیشنهادات و انتقادات، ارسال نامه یا پست الکترونیک، مصاحبه حضوری وتلفنی و یا….. در یک ارتباط مستمر از نظرات مشتریان و آنچه به دنبال آن هستند با خبر باشید تا بتوانید به موقع عکس العمل متناسب داشته باشید.
درشرایط رکود اقتصادی، برنامه بازاریابی خود را بر معرفی کالا و حتی اطلاع رسانی و تبلیغات در مورد ویژگیهای آن به مشتریان متمرکز ننمائید. درعوض به فکر دو ویژگی فوق یعنی رفع نیاز مشتری و قیمت رقابتی باشید. از همه مهمتر اینکه به هر حال لازم است که ارتباط خود را همانطور که در بالا بدان اشاره شد با مشتریان موجود حفظ کنید، زیرا پس از این رکود، همین دسته از مشتریان هستند که دوباره مخاطبین پر و پا قرص شما خواهند بود.
علاوه بر اینها میتوانید درچنین موقعیت هائی به فعالیتهای صنفی بخصوص فعالیتهائی که نیازمند صرف هزینه نمیباشد و مرتفع نمودن مسائلی که در حوزه منافع مشترک گروهی برایتان حادث شده بود بپردازید. زیرا اینگونه اقدامات که خود از تکنیکهای بازاریابی بوده، اگرچه به غلط ولی در شرایط اوج و شلوغی کار، معمولا امکان پذیر نیست.
در شرایط بد اقتصادی، مردم عموماً به دنبال بهانهای برای شادی میگردند. از خلاقیتهای خود استفاده نمائید و عرضه کالا و خدمات خود را با شادی عجین نموده، لبخند را بر لب مشتریان خود بنشانید. فراموش نکنید که شما نه تنها میخواهید نیاز مردم را برآورده کنید، بلکه آنان برای خرید از شما بایستی دلایل محکمی داشته باشند.
منبع: سایت بانکی