نگاهی به پورتفوی برند گروه گلرنگ
قبلاً در مطلب با عنوان «معروفترین شرکتهای دنیا» نگاهی گذرا و کوتاه به سبد برندهای پروکتر اند گمبل کرده بودیم. هر چند گروه گلرنگ اصلاً به وسعت P&G یا همان Procter & Gamble نیست، اما به نظر می رسد می توان شباهتی بین استراتژی تنوع برند این دو مجموعه داخلی و خارجی پیدا کرد. از این روی در این مطلب با نگاهی گزارش گرانه و نه تحلیل گرانه به برندهای مختلف گروه گلرنگ پرداختیم.
برند گلرنگ در سال ۱۳۵۱ بنا به ضرورت خدمت به جامعه ایرانی، با عنوان محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی ثبت گردیده است. محدوده فعالیت برند گلرنگ در مایعات شیشهشوی، مایعات سفیدکننده، جرمگیر، شامپو بچه، شامپو فرش و موکت، مایعات دستشویی و … است.
برند اوه، یکی از برندهای متعلق به گروه محصولات بهداشت پوست، بهداشت بدن و همچنین مایعات ظرفشویی است که در شرکت پاکشو تولید میگردد. در حال حاضر برند اوه در بازار مایع دستشویی کشور، رهبر بازار است و اولین تولیدکننده فوم دستشویی و مایعات دستشویی کرمی به عنوان نسل جدید مایعات دستشویی میباشد. همچنین برند اوه در بازار داخلی شامپو و مایعات ظرفشویی نیز سهم عمدهای از بازار داخلی را در اختیار قرار دارد.
شرکت پاکشو از سال ۱۳۸۰ بخش عمدهای از محصولات بهداشت البسه خود مانند مایعات نرم کننده حوله و لباس و همچنین مایعات لباسشویی خود را با برند سافتلن وارد بازار نموده است.
در حال حاضر محصولاتی چون مایع سفیدکننده یک لیتری با دو ویژگی ساده و معطر، مایع ظرفشویی،مایع شیشهشوی، مایع جرمگیر، مایع پاککننده چند منظوره، مایعات دستشویی ۴۵۰ گرم و۳۷۵۰ گرم و ۲۵۰۰ گرم و مایع نرمکننده حوله و لباس یک و نیم لیتری، مایع لباسشویی،مایع گاز پاککن، مایع دستشویی فوم، مایع دستشویی کرمی و … با فرمول، اسانس و بستهبندی کاملاً متفاوت با سایر برندها از سوی اکتیو وارد بازار میشود.
اویلا با هدف ارائه سبد کامل محصول، طیف گسترده و متنوعی از روغنهای خوراکی متناسب با هر نوع پخت و پز و رژیم غذایی را در برنامه تولید و توسعه خود قرار داده است. اویلا بدین میاندیشد تا برای هر وعده غذایی ما از یک املت ساده برای صرف صبحانه، یک خورشت لذیذ برای ناهار، یک کیک خوشمزه و خوش عطر برای عصرانه، تا یک سالاد سالم و خوش طعم برای شام، روغن منحصر به فردی را معرفی کند.
برند فامیلا، از ابتدای سال ۱۳۸۴، با تولید انواع ماکارونی وارد عرصه مواد غذایی شد و به تدریج محصولاتی چون رب گوجه فرنگی، تن ماهی، سس کچاپ، روغن زیتون، سرکه سیب و دانه زیتون را به سبد غذایی خود اضافه کرد.
در سال ۱۳۸۸ فامیلا در جهت تکمیل سبد غذایی خود ۴ روغن خوراکی (آفتابگردان، سرخ کردنی،کانولا و ذرت) و دانه های زیتون را در انواع مغزهای فلفل، سیر و بادام وارد بازار کرد.
گلدنت، یکی از برندهای متعلق به گروه محصولات بهداشت دهان و دندان شرکت پاکشوست که از بدو ظهورش سعی نموده ابتدا نیازهای مصرف کنندگانش را شناسایی کند و با تمرکز بر فعالیت های تحقیق و توسعه، محصولی مطابق با آن نیازها را روانه بازار نماید. هم اینک سبد محصولات پاکشو با برند گلدنت شامل خمیر دندان های زیر است:
خمیردندانهای بزرگسال: خمیردندان ضد پوسیدگی (Anti Cavity)، خمیردندان خوشبو کننده دهان (Fight Bad Breath)، خمیردندان ضد حساسیت و سفیدکننده دندان (Sensi White)، خمیردندان سفید کننده (Pearl White)، خمیردندان با عصاره گیاه مسواک (Persica).
خمیردندان های کودک: خمیردندان با طعم کولا و مرکبات (Citrola)، خمیردندان با طعم میوه های جنگلی (Raspberry) و خمیردندان با طعم مخلوط میوهها (Tutti Fruity).
خمیردندان سفیدکننده، خمیردندان های کامل ژلهای نعناع و لیمو نعناع ، خمیردندان های کامل ژلهای دو رنگ نعناع و دارچین ، خمیردندان کامل سفیدکننده و ۷ کاره و خمیردندان مخصوص دندانهای حساس است.
برند مریدنت هم اکنون محصولات جدیدی را نیز وارد بازار نموده است که عبارتند از: خمیردندان Maxi Clean ، Siberia Clean ، Violet Fresh ، Red Chili و Crystal White.
برند هوم پلاس ابتدا با تولید محصول شیشه پاک کن وارد بازار گردیده و در ادامه با هدف گسترش سبد کالایی، محصولاتی همچون سفیدکننده، جرمگیر، پاککنندههای چند منظوره، گاز پاک کن، پاک کننده شیرآلات و سطوح حمام، مایعات ظرفشویی، مایع مکمل ماشین ظرفشویی، پودر ماشین ظرفشویی و نمک مخصوص سختی گیری ماشین ظرفشویی را به بازار عرضه نموده است. هم اکنون محصولات بهداشت خانه هوم پلاس تحت عنوان سری اقیانوس (Ocean Series) و محصولات بهداشت ظروف این برند تحت عنوان سری راز درخشندگی (Shining Secret Series) عرضه میشوند.
برند اسپیف هفتمین برند فعال شرکت پاکشو در گروه محصولات بهداشت خانگی شامل گروههای محصولی شیشه پاککن، مایعات ظرفشویی، جرمگیر، سفیدکننده؛ پاککنندههای چند منظوره و پودرهای شوینده در بازار داخلی ایران است.
آیری هشتمین برند فعال شرکت پاکشو در بازار داخلی ایران است. دامنه فعالیت این برند در گروه هدف محصولات بهداشت البسه شامل مایعات نرم کننده حوله و لباس، مایعات لباسشویی و پودرهای شوینده و همچنین محصولات سلولزی تعریف گردیده است که بازار هدف مصرفکنندگان سطح بالای جامعه ایرانی را شامل میشود.