مدیریت فروش و بازاریابی

دهکده آبی پارس و تبلیغ با شیوه ای نو

اواخر سال ۸۹ بود که دهکده آبی پارس با جایزۀ خودروی پورشه وارد بازار شد. مجموعه تفریحات آبی که در زمان خودش کمتر مشابهی داشت. استفاده از جایزۀ بسیار لوکس و تبلیغات گسترده در رسانه های مختلف، در آن زمان اتفاقی بود که باید دهکده آبی پارس را در این زمینه پیشتاز بدانیم. اما از اوایل سال ۱۳۹۴ دهکده آبی پارس به استفاده از شیوۀ جدیدی از تبلیغات روی آورد. شیوه ای نو که می توانیم آن را نوعی بازاریابی چریکی در شبکه های اجتماعی و دهان به دهان میان مردم بدانیم. در اینجا می خواهم ضمن اشاره به ایدۀ جالب دهکده آبی پارس برای تبلیغات (می تواند ایده خوبی برای شما نیز باشد) به تحلیل و بررسی آن نیز بپردازیم.

دهکده آبی پارس و طنز «الکی مثلاً»

طنزها و جوکهایی با جملۀ «الکی مثلا» طی ماه های گذشته در شبکه های اجتماعی (خصوصاً شبکه های مبتنی بر موبایل نظیر وایبر و واتس اپ و تلگرام) بسیار رواج یافته است ! دهکدۀ آبی پارس در اوایل فروردین ۹۴ با سوار شدن بر روی موج این جوکها در شبکه های اجتماعی تلاش نمود نوعی از تبلیغات چریکی و تبلیغات ویروسی را راه اندازی کنید. تبلیغاتی که شما وقتی دریافت می کنید، به مثابه یک جوک با آن رفتار می کنید و آن را برای دیگران ارسال می کنید ! بدین ترتیب، نام دهکده آبی پارس انتشار می یابد و موقعیت یابی (Positioning) مورد نظرش اتفاق افتاد.

دهکده آبی پارس

دهکده آبی پارس؛ پیامکی را با این مضمون به صورت انبوه ارسال نمود :

خیلی داره خوش می گذره
هیجان زده ام
الکی مثلاً من دهکده آبی پارسم
www.pav.ir

به اعتقاد نگارنده استفاده از این شیوه و نوآوری آن بسیار ارزشمند است و جای تحسین دارد. اما باید ببینیم آیا صاحبان برند به تصویری که از برندشان با استفاده از این شیوه تبلیغات شکل میگیرد، انشیده اند یا خیر. آیا دهکده آبی پارس می خواهد برندش مترادف با هیجان باشد؟ اگر چنین است (که به نظر می آید هیجان یکی از ابعاد برند دهکده آبی پارس باشد) باید این تبلیغ را تحسین کنیم.

تصویر تبلیغ دهکده آبی پارس از طریق پیامک و وایبر با جوک «الکی مثلا»

دهکده آبی پارس و تبلیغ الکی مثلاً

دهکده آبی پارس و پیج مشکلات تفریحی و سرگرمی !

اجازه دهید بیشتر از این شرح ندهم! متنهای زیر را بخوانید، حتماً متوجه می شوید که از روی کدام جوکهای رایج در میان مردم نشات گرفته است. هر چند پیامک قبلی را می توان با اطمینان ادعا نمود که مستقیماً از طرف دهکده آبی پارس بوده است، اما موارد زیر را شاید نتوانیم ادعای قطعی کنیم، اما حدس قوی وجود دارد که اینها نیز منشا اصلی شان صاحب برند دهکده آبی پارس باشد.

ﺻﺒﺮ ﮐﻨﯿﻦ ﻣﺨﺘﻠﻂ ﺑﺸﻪ، ﺍﮔﻪ ﺭﺍﺗﻮﻥ ﺩﺍﺩﻡ!

دیوونه هاااااااااا،

ﺍﻭﻥ ﻣﻮﻗﻊ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﮐﻨﯿﺪ! . . . . . .

.

.

ﺟﺪﻳﺪ ﺗﺮﻳﻦ ﺁﮔﻬﻲ ﺩﻫﮑﺪﻩ ﺍﺑﯽ ﭘﺎﺭﺱ

یا این مورد را بخوانید :

+۷ پیج مشکلات سرگرمی و تفریح

سلام من جوانی هستم که از نوجوانی حوصله ام سررفته ، نمیدونم چیکار کنم .

از دکترهای عزیز خواهشمندم راهنماییم کنند

و حالا پاسخ دکترهای همیشه در صحنه:

۱٫ ینی تو تاحالا دهکده آبی پارس نرفتی

۲٫ برو دهکده آبی پارس خودتو معرفی کن

۳٫ دهکده آبی پارس سرسره ی سرعت و پیچشی ،مریض بعدی لطفا

۴٫ من همون مورد اول هستم ینی تو واقعا نرفتی دهکده ؟ مگه میشه

۵٫ دهکده ی آبی پارس استخر سونا جکوزی بخش وی آی پی

۶٫ اگه امروز نمیتونی بری فعلا برو تو www.pav.ir تور مجازی رو ببین یه کم تفریح کن تا فردا که میخوای بری

۷٫ من همون مورد اول هستم راستی میخوای بری یادت باشه کلمه تخفیف رو بفرست به ۵۰۰۰۱۵۵ که بهت تخفیف بدن

۸٫ برو دهکده آبی پارس کلی رستوران و کافی شاپ و آب میوه و سفره خونه و…

۹٫کلی سر سره هیجانی, سینما ۶ بعدی ، قلعه وحشت ، مرکز خرید ، دریاچه موج . دیگه چی میخوای

۱۰٫ بیا اینم شمارش ۰۲۶۳۶۱۱۶ ، تو که خیلی سر حالی! الکی مثلا همین الان رفتی دهکده سرحال شدی

به نظر شما، این جوکها و متنها می تواند به طور اتفاقی منتشر شده باشد؟

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا