شرکت‌ها

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز و داشتن سفر هوایی آرام

سفر کردن با هواپیما یکی از راحت ترین وسریع ترین روش‌های مسافرت است. یک تجربه دلپذیر بر فراز آسمان آبی که می‌توانید از آن لذت ببرید بدون اینکه خسته شوید. در سفر با هواپیما برخلاف سفر با ماشین هیچ نوع ترافیک و تصادفی وجود ندارد و در نتیجه تاخیر شما دغدغه نرسیدن بخاطر ترافیک نخواهید داشت، تنها ممکن است پرواز شما دچار تاخیر شود. شما در طول سفر هوایی از پذیرایی ورفتار محترمانه مهمانداران برخوردار هستید و بدون هیچ خستگی در مقصد پیاده خواهید شد.

اما ترس از پرواز، که به آن اضطراب پرواز یا آیرو فوبیا نیز می‌گویند، ترسی شدید و غیرمنطقی از پرواز است. این یک اختلال اضطرابی شایع است که افراد زیادی با آن مواجه هستند که می‌تواند باعث ناراحتی قابل توجهی برای افراد شود.

علل ترس از پرواز

علل ترس از پرواز به طور کامل مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. برخی از افراد ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در اثر تجربیات منفی گذشته، مانند پرواز آشفته یا اضطراری، ترس از پرواز را تجربه کنند. در برخی موارد خاص هم در کودکی توسط والدین به بچه القا می‌شود و به همین دلیل ترجیح می‌دهند با روش‌های دیگر مانند قطار و اتوبوس سفر کنند.

تأثیر ترس از پرواز بر زندگی

ترس از پرواز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است از سفر با هواپیما اجتناب کنند، که می‌تواند فرصت‌های شغلی، تعطیلات و تجربیات دیگر را محدود کند و باعث آزار او و اطرافیانش شود. افراد دارای فوبیای پرواز همچنین ممکن است در هنگام پرواز دچار اضطراب و پریشانی شدید شوند که می‌تواند سفر را بسیار ناخوشایند کند و مشکل آفرین باشد.

اما با کمی تمرین و خرید مطمئن بلیط هواپیما سفرمارکت می‌توانید از امنیت سفر خود اطمینان داشته باشید و با آرامش سفر کنید.

درمان ترس از پرواز

  • رفتار درمانی شناختی: به افراد کمک می‌کند تا افکار و باورهای منفی خود را در مورد پرواز شناسایی و به چالش بکشند و در عوض الگوهای فکری سالم‌تری ایجاد کنند.
  • مواجهه درمانی: این نوع درمان شامل قرار دادن تدریجی فرد در معرض چیزی است که از آن می‌ترسد، در این مورد پرواز. این می‌تواند از طریق تصاویر، فیلم‌ها یا پروازهای مجازی شروع شود و به تدریج تا پروازهای واقعی پیشرفت کند.
  • دارو: داروهایی مانند داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی می‌توانند برای کمک به کاهش علائم اضطراب در افراد مبتلا به ترس از پرواز استفاده شوند.

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز و داشتن سفر هوایی آرام

ترس از پرواز و هواپیما یک ترس شایع است که در افراد مختلف میزان شدت آن متفاوت است. برخی با یک قرص آرام بخش ممکن است بتوانند به راحتی این سفر را پشت سر بگذارند و در برخی مواقع ترس آن‌قدر شدید است که فرد ممکن است سایت خرید بلیط مانند https://safarmarket.com را برای خرید بلیط هواپیما باز کند، اما حتی نتواند خرید خود را نهایی کند!

قبل از پرواز

  • درباره پرواز خود اطلاعات کسب کنید. هر چه بیشتر در مورد پرواز خود بدانید، مانند نوع هواپیما، مدت زمان پرواز و شرایط آب و هوایی، اضطراب شما کمتر خواهد بود.
  • با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید. اگر ترس شما از پرواز شدید است، متخصصان زیادی هستند که به شما کمک می‌کنند تا اضطراب خود را مدیریت کنید، اما باید در این مورد با خودتان صادق باشید و از دیگران کمک بخواهید. چون صحبت با یک درمانگر یا مشاور می‌تواند به شما در یافتن مکانیسم‌های مقابله‌ای و کاهش اضطراب شما کمک کند.
  • از داروی ضد اضطراب مخصوص استفاده کنید. (با تجویز دکتر)
  • داروهای مخصوص مصرف کنید. اگر برای اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روان دارو مصرف می‌کنید، حتماً طبق دستور پزشک آن‌ها را قبل از پرواز مصرف کنید.
  • از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید. نوشیدن قهوه قبل از پرواز سطح استرس شما را افزایش دهد و آرام ماندن را برای شما دشوار کند. کافئین اضطراب را بیشتر می‌کند، بنابراین بهتر است به دنبال یک نوشیدنی گیاهی یا آب میوه طبیعی و بدون قند باشید که به آرامش شما کمک می‌کند.
  • شب قبل از پرواز به اندازه کافی بخوابید، خستگی می‌تواند اضطراب را افزایش دهد.
  • لباس‌های راحت بپوشید از پوشیدن لباس‌های تنگ یا خیلی گرم خودداری کنید.
  • غذاهای سبک و سالم بخورید از خوردن غذاهای سنگین یا چرب خودداری کنید که می‌تواند باعث ناراحتی معده شود.
  • به موقع به فرودگاه برسید. برای رسیدن به فرودگاه و عبور از امنیت زمان کافی به خود بدهید. این به شما کمک می‌کند تا از عجله کردن و افزایش اضطراب خودداری کنید.

در طول پرواز

  • تمرینات تنفسی عمیق انجام دهید تنفس عمیق می‌تواند به آرامش شما کمک کند و از حمله اضطرابی جلوگیری کند.
  • به جای تمرکز بر روی ترس‌های خود، به چیزهای خوشایندی که در مقصد منتظر شما هستند فکر کنید.
  • صحبت در مورد ترس‌های شما با دیگر مسافران می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
  • از سرگرمی‌ها لذت ببرید کتاب بخوانید، به موسیقی یا پادکست گوش دهید یا فیلم تماشا کنید.
  • اگر خسته هستید، چرت زدن یا استراحت می‌تواند به شما در آرامش و کاهش اضطراب کمک کند.
  • از نوشیدنی‌های الکلی در طول پرواز خودداری کنید. الکل می‌تواند اضطراب را بدتر کند.
  • آب زیادی بنوشید. کم آبی اضطراب را افزایش می‌دهد.
  • صندلی خود را حساب شده انتخاب کنید، هنگام رزرو از صندلی‌های جلو هواپیما انتخاب کنید تا میزان حرکت و صدای هواپیما را کمتر حس کنید اگر دوست ندارید بیرون را ببینید یک صندلی در سمت راهرو یا ردیف وسط را انتخاب کنید.
  • اگر احساس اضطراب می‌کنید، از مهمانداران کمک بخواهید. مهمانداران هواپیما کاملاً حرفه‌ای هستند و به هزاران مسافر در سال کمک می‌کنند؛ بنابراین با ترس از پرواز بیگانه نیستند و می‌توانند به شما اطمینان خاطر بدهند و در صورت نیاز به شما کمک کنند.

سخن پایانی

پرواز با هواپیما می‌تواند برای افرادی که از پرواز می‌ترسند بسیار چالش برانگیز باشد. بهتر است بعد از یک سفر هوایی موفق، به خودتان برای غلبه بر ترس خود تبریک بگویید. به خودتان افتخار کنید که بر ترس خود غلبه کرده‌اید و از سفر خود لذت برده‌اید.

به یاد داشته باشید که ترس از پرواز یک مشکل رایج است و شما تنها نیستید. با کمی تلاش و صبر، می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید و از پرواز لذت ببرید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا