یادداشت‌های مدیریتی

3 رمز موفقیت در کسب و کار

اگر نسبت به فعالیت تجاری خود دقیق و حساس هستید و قصد دارید درآمد و سرمایه خود را افزایش دهید این امر مستلزم رعایت قوانین خاصی است. به عبارت دیگر بدون در اختیار داشتن اطلاعات مکفی نمی‌توانیم در عرصه فعالیتهای اقتصادی به موفقیت دست یابیم.

البته همواره استثناهائی وجود دارد و ما افرادی را می‌بینیم که بسیار خوش شانس بوده و بدون آشنائی با قوانین تجارت، موفقیت های بزرگی را کسب کرده‌اند. اما شاید ما جز آن دسته از افراد خوش شانس نباشیم.

 

پس بهتر آن است که در مسیر پیشرفت اقتصادی خود همواره به اصول و قوانین تجارت احترام گذاشته و از آن‌ها تبعیت کنیم. هر چند که آشنائی با اصول و قوانین مذکورموفقیت در کسب و کار نیازمند مطالعات گسترده و بعضا تجربه نمودن برخی از مسائل است . در ادامه اصول کلی برای کسب موفقیت در فعالیت‌های تجاری بصورت کوتاه و فشرده مورد اشاره قرار می‌گیرد:

دیدگاه روشن

افراد موفق در تجارت کسانی هستند که دیدگاه و تصویری روشنی را از حوزه فعالیت، ابزار لازم برای فعالیت‌های تجاری و مهم‌تر از همه اهداف خود در اختیار داشته باشند. دیدگاه شما در تجارت همانند نقشه‌ای است که مسیر حرکت را مشخص کرده و بر اساس آن رابطه دقیق و منسجمی میان امور تجاری برقرار می‌گردد.

اگر آگاه نباشید که به چه منظور به تجارت می‌پردازید و یا در چه زمینه‌ای بهتر است شروع به فعالیت تجاری نمایید، تنها وقت، پول و انرژی ارزشمند خود را بدون دستیابی به هدفی خاص به هدر داده‌اید. اما دیدگاهی جامع و مشخص نسبت به مسائل تجاری به حفظ تمرکز شما در مواجه با فراز و نشیب‌های پیش رو در فعالیت‌های تجاری و سرمایه گذاری کمک می‌کند.

موقعیت مناسب فعالیت‌های تجاری

یکی از دلایل اصلی شکست فعالیت‌های تجاری بزرگ عدم توجه به موقعیت‌های بکر سرمایه گذاری است. موقعیت مناسب در فعالیت‌های تجاری بزرگ معمولا به بازار هدف و یا حوزه سرمایه گذاری خاص برمی گردد. اما در فعالیت‌های تجاری کوچک این مسئله به اینکه چرا و چگونه به تجارت می‌پردازید بستگی دارد.

اگر حوزه فعالیت و سرمایه گذاری خود را مشخص و محدود نسازید از تمرکز لازم برای انجام امور برخوردار نخواهید بود. در فعالیت‌های تجاری بزرگ این مورد مصداق جمله «قادر نیستید همه را از خود راضی نگه دارید» است و در فعالیت‌های تجاری کوچک‌تر نیز ما را به یاد عبارت «هر کاری را نمی‌توانید انجام دهید» می‌اندازد.

تجارت و برنامه‌های بازاریابی

مقوله بازاریابی در تجارت از اهمیتی بسیار برخوردار است. برنامه‌های بازاریابی مشخص و جذاب می‌تواند مزیت‌های کالا و خدماتی را که ارائه می‌دهید مشخص ساخته و علاوه بر آن در کشف بازارهای سرمایه گذاری جدید و اتخاذ راهبردهای مفید در جهت کنترل بازار هدف موثر باشد. اما در فعالیت‌های تجاری کوچک بازاریابی به شما در تعیین راهبرد فروش کالا کمک می‌کند.

هم چنین به وسیله آن متوجه می‌شوید که ارزش شروع فعالیت در بازار سرمایه گذاری جدید و خطرات پیش رو در این مسیر به چه میزان است. میزان فروش در فعایت‌های تجاری کوچک به این مسئله که شما چگونه فعالیت و اقدامات خود را مدیریت می‌کنید بستگی دارد.
بازاریابی مدون، آگاهی از نیاز بازار، شناخت ساختارهای تجاری و مدیریت خطرات پیش رو در فعالیت‌های تجاری کوچک از عوامل موثر در تضمین موفقیت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده شما به شمار می‌رود.

منبع : پول نیوز به نقل از Investment Articles

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا