تبلیغات گوگل ادز برای صنایع، راهی به سوی تجارت نوین
جهان در حال دگرگونی است. هر لحظه اخباری جدید از توسعه تکنولوژی می شنویم و این مفهوم خود را به دنیای دیجیتال نیز کشانده است. خدمات گوگل ادز یا سرویس تبلیغاتی گوگل، یکی از کارآمد ترین روش های تبلیغاتی جهان کنونی است.
گوگل با در اختیار قرار دادن پلتفرم تبلیغاتی خود در فضای دیجیتال مارکتینگ اقدام به ایجاد تحولات عظیمی در حیطه تبلیغات آنلاین کرده است. این سیستم تبلیغاتی به شما اجازه می دهد قبل از اینکه دچار هزینه های سنگین بازاریابی و یا تحقیقاتی شوید از این پلتفرم منعطف بخوبی استفاده کنید.
فرض کنید شما مالک یک کسب و کار هستید. حالا می خواهید فروش خود را به سرعت در منطقه ای از جهان و یا در کشور توسعه دهید. خوب تنها با داشتن یک سایت مناسب و معرفی کلمات کلیدی خود به گوگل و ایجاد حساب گوگل ادز برای خود می توانید تا کمتر از ۳ ساعت دیگر به بالاترین نتایج جستجوی گوگل برسید و مشتریان شما تا سه ساعت دیگر قادر خواهند بود شما را پیدا کنند. چه چیزی بهتر از این برای یک کسب و کار؟
حالا نمونه دیگری را مثال می زنم. فرض کنید شما در یک صنعت فعال هستید. به یکباره میبینید که یک محصول شما ترند شده است. حالا به دلایل محیطی و یا اقتصادی. چکار باید بکنیم که با سرعت و سریعتر از رقبا به این تغییر جواب بدهیم؟ بله پاسخ ما استفاده از خدمات گوگل ادز است.
کافیست یک صفحه برای محصول خود ایجاد کنید و تبلیغ خود را در قالب کمپین تبلیغاتی تعریف نمایید. بعد از بررسی توسط گوگل که معمولا هم کمتر از ۳ ساعت زمان بر می باشد. شما آماده معرفی پیشنهاد خود برای پاسخ به این شرایط هستید. افرادی که در بخش فروش و بازاریابی فعالیت می کنند می دانند که این ویژگی ها چقدر مهم و حیاتی هستند.
گوگل ادز مناسب چه صنایعی است؟
همانطور که بیان کردیم، گوگل ادز (Google Ads) یک پلتفرم تبلیغاتی بسیار قدرتمند است که تقریباً برای هر صنعتی مناسب است. این پلتفرم به تبلیغکنندگان این امکان را میدهد که تبلیغات خود را به مخاطبان خاص و هدفمندی نمایش دهند. برخی از صنایعی که میتوانند به طور خاص از گوگل ادز بهرهمند شوند عبارتند از:
۱٫ خرده فروشی و تجارت الکترونیک: فروشگاههای آنلاین و خردهفروشان میتوانند محصولات خود را از طریق تبلیغات جستجو و تبلیغات نمایشی به مخاطبان هدف نشان دهند.
۲٫ بیمه و مالی: شرکتهای بیمه و موسسات مالی میتوانند از گوگل ادز برای جذب مشتریان جدید و تبلیغ خدمات خود استفاده کنند.
۳٫ خدمات حرفهای: وکلا، حسابداران، و دیگر ارائهدهندگان خدمات حرفهای میتوانند از تبلیغات محلی و جستجو برای جذب مشتریان جدید بهره ببرند.
۴٫ گردشگری و هتلداری: آژانسهای مسافرتی، هتلها و دیگر کسبوکارهای مرتبط با سفر میتوانند از تبلیغات گوگل برای جذب مسافران و تبلیغ خدمات خود استفاده کنند.
۵٫ آموزش و آموزشگاهها: مؤسسات آموزشی و دانشگاهها میتوانند از تبلیغات جستجو و تبلیغات ویدیویی برای جذب دانشجویان جدید استفاده کنند.
۶٫ املاک و مستغلات: مشاورین املاک و شرکتهای ساختمانی میتوانند از گوگل ادز برای تبلیغ ملکها و پروژههای جدید استفاده کنند.
۷٫ بهداشت و درمان: کلینیکها، بیمارستانها، و دیگر ارائهدهندگان خدمات بهداشتی میتوانند از تبلیغات گوگل برای جذب بیماران جدید و تبلیغ خدمات تخصصی خود بهرهمند شوند.
گوگل ادز این امکان را فراهم میکند که تبلیغات به صورت هدفمند بر اساس کلمات کلیدی، مکان جغرافیایی، دموگرافیک و علایق مخاطبان نمایش داده شود. این ویژگیها باعث میشود که تقریباً هر کسبوکاری بتواند از مزایای تبلیغات آنلاین بهرهمند شود و بازدهی بیشتری از هزینههای تبلیغاتی خود داشته باشد.
هزینه تبلیغات در گوگل ادز چگونه است؟
هزینه تبلیغات در گوگل ادز به چندین عامل بستگی دارد و میتواند بسیار متغیر باشد. در اینجا به برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه تبلیغات در گوگل ادز اشاره میکنیم:
مدل پرداخت: گوگل ادز معمولاً از مدل پرداخت بهازایکلیک (CPC) یا بهازایهزارنمایش (CPM) استفاده میکند. در مدل CPC، شما تنها زمانی هزینه پرداخت میکنید که کسی روی تبلیغ شما کلیک کند. در مدل CPM، هزینه بر اساس تعداد نمایشهای تبلیغ محاسبه میشود.
رقابت در کلمات کلیدی: هزینه هر کلیک (CPC) میتواند بهطور قابلتوجهی بسته به رقابت بر روی کلمات کلیدی که انتخاب میکنید، متفاوت باشد. کلمات کلیدی محبوب و پررقابت معمولاً هزینههای بالاتری دارند.
کیفیت تبلیغ: گوگل از سیستم نمره کیفیت (Quality Score) برای ارزیابی میزان ارتباط و کارایی تبلیغات استفاده میکند. تبلیغاتی که نمره کیفیت بالاتری دارند، معمولاً هزینه کمتری برای هر کلیک خواهند داشت.
هدفگذاری جغرافیایی: هزینه تبلیغات میتواند بسته به مکانی که هدفگذاری کردهاید، متفاوت باشد. برخی مناطق جغرافیایی هزینه بالاتری دارند.
بخش صنعت و بازار هدف: نوع صنعت و مخاطب هدف نیز تاثیر زیادی بر هزینه تبلیغات دارد. صنایع رقابتی مثل بیمه و مالیات ممکن است هزینههای بالاتری نسبت به صنایع دیگر داشته باشند.
بودجه و حداکثر هزینه بهازایکلیک: شما میتوانید بودجه روزانه و حداکثر هزینه بهازایکلیک خود را تنظیم کنید. این تنظیمات کمک میکنند تا کنترل بیشتری بر روی هزینههای خود داشته باشید.
مثالها:
صنایع کم رقابت: در صنایعی که رقابت کمتری دارند، ممکن است هزینه هر کلیک بین ۰٫۰۲ تا ۱ دلار باشد.
صنایع پر رقابت: در صنایعی مانند بیمه یا حقوقی، هزینه هر کلیک ممکن است به بیش از ۱ دلار برسد.
آیا تبلیغات در گوگل ادز به صرفه است؟
چراکه نه. من یک مثال میزنم، فرض کنید شما برای جذب مشتری (خرید) اقدام به استفاده از بیلبورد می نمایید. هزینه های زیادی را برای نصب و اجاره بیلبورد انجام میدهید. اما چند نفر از افرادی که از کنار بیلبورد رد می شوند اصلا نیاز به محصول شما دارند. اما در گوگل ادز شما به گوگل می گویید که برای مثال اگر فردی عبارت “خرید تلفن همراه سامسونگ” را کلیک کرد من را نمایش بده. بنابراین هم نمایش به افراد موثر است. هم کلیک توسط افراد موثر است. اگر پیشنهاد خوبی برای مشتری داشته باشیم قطعا خرید خواهند کرد.
برای شروع تبلیغات در گوگل از کجا باید شروع کنیم؟
تبلیغات در گوگل ادز یک تخصص حرفه ای است. به همین علت بسیاری از شرکت ها به منظور راه اندازی و و شارژ اکانت گوگل ادز خود از تخصص آژانس های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال بهره می برند. آژانس دیجیتال مارکتینگ تیام به عنوان پارتنر گوگل با دانش تخصصی آماده ارائه خدمات شارژ و مدیریت کمپین های تبلیغاتی در پلتفرم های گوگل و متا است.