عمومی

رشد اقتصادی سالهای ۸۸ و ۸۹ اعلام شد

رشد اقتصادیبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی برای سالهای ۸۸ و ۸۹ را به ترتیب سه و ۵/۸ درصد اعلام کرد.

بر اساس برآورد‌ها ی اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال ١٣٧۶ طی سالهای ۸۹-۱۳۸۷ به ترتیب ۴۹۵ تریلیون و ۲۶۶ میلیارد ریال، ۵۰۹تریلیون و ۸۹۵ میلیارد ریال و ۵۳۹تریلیون و ۲۱۹ میلیارد ریال بوده است.

براساس محاسبات فصلی، در سال۱۳۸۹ اقتصاد ایران نسبت به سال قبل مواجه با ۲/۸ واحد درصد افزایش در نرخ رشد بوده است.

رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیتهای اقتصادی در سال ۸۷ نشان می‌دهد گروه‌های کشاورزی منهای ۱۱/۸ درصد، نفت منهای ۲درصد، صنایع و معادن ۵. ۵درصد، معدن ۱۱. ۱درصد، صنعت ۲. ۴درصد، برق، گاز و آب ۵. ۱درصد، ساختمان ۱۷/۳ درصد، خدمات ۲/۴ درصد، بازرگانی و رستوران و هتلداری منهای سه دهم درصد، حمل و نقل ۱۵. ۹درصد، خدمات موسسات پولی و مالی منهای ۵. ۳درصد، خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی منهای ۱. ۲درصد، خدمات عمومی منهای چهار درصد و خدمات اجتماعی و شخصی و خانگی منهای ۶. ۱ درصد رشد داشتند.

برآورد ارزش افزوده فعالیتهای مختلف اقتصادی نشان دهنده آن است که در سال ۸۹ علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از افزایش رشد ارزش افزوده فعالیتهای کشاورزی، نفت، صنعت، ساختمان، بازرگانی، رستوران و هتلداری، حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات و خدمات موسسات پولی و مالی است.

علت رشد اقتصادی در سال ۸۸

علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ١٣٨٨ ناشی از افزایش رشد ارزش افزوده فعالیتهای کشاورزی، صنعت، بازرگانی، رستوران و هتلداری، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و خدمات موسسات پولی و مالی است.

سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت‌های مذکور در رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۸۸ به ترتیب ۱. ۶، یک، ۰. ۶، ۰. ۷ و ۰. ۴ واحد درصد برآورد شده است.

سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی در حوزه کشاورزی

ارزش افزوده گروه کشاورزی به قیمتهای ثابت در سال‌های ١٣٨٨ و ١٣٨٩ به ترتیب ۱۳. ۵ و ۸. ۸ درصد افزایش داشت. این افزایش به طور عمده ناشی از بارندگی‌ها و شرایط مساعد آب و هوایی طی سالهای یاد شده بوده است.

آمار مقدماتی وزارت جهاد کشاورزی حاکی از آن است که تولید محصولات زراعی و باغی در سال ۸۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۱۳. ۵ و ۸. ۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش ناشی از بارندگی و شرایط مساعد آب و هوایی طی سالهای یاد شده است.

سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی حوزه نفت

ارزش افزوده گروه نفت در سال ۸۹ به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ به میزان ۴۷هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال برآورد شده که گویای دوره مشابه سال قبل بود.

کاهش تولید و صادرات نفت خام و نیز کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله علل اصلی نرخ رشد منفی ارزش افزوده گروه نفت در سال ۸۹ بوده است.

سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی حوزه صنعت

نتایج حاصل از برآوردهای مقدماتی نشان دهنده آن است که گروه صنایع و معادن در سال۸۹ از نرخ ۹. ۳ درصدی برخوردار بوده و در نتیجه ۲. ۵ واحد درصد از نرخ رشد ۵. ۸ درصدی اقتصادی را در دوره مورد بررسی تحقق بخشید.

سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی حوزه ساختمان

در بخش ساختمان، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت‌های جاری طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ با احتساب پروژه مسکن مهر نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۲درصد کاهش و ۱۲. ۳درصد افزایش داشته است.

سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی حوزه خدمات

ارزش افزوده گروه خدمات با بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی، از نرخ رشد چهار درصدی در سال ۸۹ برخوردار بود. با افزایش نرخ رشد گروه خدمات در سال ۸۹، سهم آن از رشد تولید ناخالص داخلی به ۲. ۱ واحد درصد رسید که این رقم نسبت به سال ۸۸ افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

ارزش افزوده این گروه در سال ۸۸ از نرخ رشد ۲. ۲ درصدی برخوردار شد. سهم گروه خدمات در سال ۸۸ از رشد تولید ناخالص داخلی معادل ۱. ۲ واحد درصد است که نسبت به سال ۸۷ تغییری نداشته است.

سهم فعالیتهای اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی حوزه تجارت خارجی

در بخش تجارت خارجی ایران، روند صادرات کالا‌ها و خدمات گویای تداوم نرخ رشد طی سالهای ۸۸ و ۸۹ است.

براساس برآوردهای اولیه، صادرات کالا‌ها و خدمات طی سالهای مذکور به ترتیب ۶. ۴ و۱۱. ۳ درصد افزایش یافته است. در مقابل، تغییرات بوجود آمده در حوزه واردات کالا‌ها و خدمات نشان دهنده ۱/۶ درصد کاهش در واردات سال ۸۸ و ۸. ۲درصد افزایش در سال ۸۹ است.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا