یادداشت‌های مدیریتی

برندهایی که ممکن است در سال ۲۰۱۱ محو شوند

وب سایت وال استریت ۷/۲۴ لیستی از شرکتهایی را منتشر کرده است، که ممکن است در سال ۲۰۱۱ محو شوند ! این لیست شامل شرکتهای زیر می شود:

لیست برندهایی با خطر نابودی

Reader’s Digest

Blockbuster, Inc.

Dollar Thrifty Automotive Group

T-Mobile

Moody’s Corp.

BP p.l.c.

RadioShack

Zale Corporation

Merrill Lynch

Kia Motors Corporation

شرایط فضای اقتصادی به گونه ای است که تحولات بسیار سریع شده است و از لیست قبلی که وال استریت ۷/۲۴ منتشر کرده بود بسیار از آنها یا از بین رفتند یا تصاحب شدند و یا ورشکست شده اند. .وال استریت ۷/۲۴ انتظار دارد این ۱۰ برند تا پایان سال ۲۰۱۰ فرخته شوند و یا برای اعلام ورشکستگی اقدام می کنند. (Chapter 11 از قوانین آمریکا)

به هر حال صحت ادعای این رسانه در لیستهای قبلی، ما را بر آن می دارد تا به لیست اخیر آن با دقت بیشتری نگاه کنیم:

reader's digest

Readers Digest زمانی پر خواننده ترین مجله ی دنیا بود، هر چند طبق گزارشات این شرکت با احتساب نسخه های فروخته شده در کشورهای خارجی هنوز هم پرخواننده ترین است. اما طبق گزارش وال استریت ۷/۲۴ با توجه به شرایط حاکم بر صنعت چاپ و مطبوعات آمریکا، انتظار می رود ماجرای Newsweek، TV Guide و US News برای آنها هم تکرار شود و آنها هم احتمالاً از برندهای محوه شده در سال ۲۰۱۱ خواهند بود !

 Blockbuster, Inc بزرگترین شرکت اجاره فیلم و موسیقی در آمریکا است، اما کاهش شدید قیمت سهام این شرکت در کنار کاهش مداوم درآمد آنها ، فاصله ی آنها را با ورشکستگی کم کرده است. البته وال استریت معتقد است، آنها کسب و کار خود را بر روی وب و به طور مجازی ادامه خواهد داد، اما فروشگاههای بزرگ آنها احتمالاً از بین خواهند رفت و کسب و کار آنها به کیوسکهای کوچک و محیط وب خلاصه خواهد شد.

Dollar Thrifty Automotive Group شرایط برای این شرکت اجاره ی خودرو و اتوموبیل اصلاً مناسب نیست، و کاهش سهم بازارش در مقابل رقبای بزرگش مثل آویس و هرتز مزید بر علت شده است، تا این شرکت برای فروش گذاشته شود، هر چند ممکن است رقبا سهم آن را بخرند تا سهم خود را از بازار افزایش دهند اما احتمالاً برندش را حفظ نکنند.

Tmobile

T-Mobileبا وجود آن که در بازار آمریکا سومین شرکت از نظر سهم بازار است، اما وال استریت ۷/۲۴ انتظار محو شدن برند آن را دارد ! (در بازار آمریکا رتبه ی اول AT&T است)

Moody’s Corp با وجود ۱۰۰ سال سابقه، کاندید محو شدن برند است !

BP

BP p.l.c. خب اوضاع برای این شرکت اصلاً بد نیست، بلکه شرکت برای برنامه های خود قصد دارد تا آن را تغییر دهد و فعالیتهایش را تفکیک کند.

 radioshack

RadioShack یکی از قدیمی ترین خرده فروشی ها است که در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد و در سال ۱۹۶۰ توسط  tandy group خریداری شد. و امروز برندش شهرت چندانی ندارد و در مقابل رقیبش best buy ضعیف تر است !

Zale Corporation که برادران Zale در سال ۱۹۲۴ آن را تاسیس کردند، اولین شرکتی بودند که امکان خرید اعتباری را فراهم کرده بودند اما امروز شرایطی خوبی را سپری نمی کنند.

merrill

Merrill Lynch آنها هم که در صنعت ساختمان فعالیت می کنند در انتظار خریداری شدن توسط مجموعه ای دیگر و احتمالاً تعییر نام باید باشند.

 Kia Motors Corporation یکی از دو برند شرکت هیوندایی کره جنوبی است. آنها هم مثل فورد و دیگر شرکتهای خودرویی به این نتیجه رسیده اند که مدیریت چند برند مختلف توجیه اقتصادی ندارد و آنها تصمیمی دارند برندهای ضعیف تر را حذف کنند اتفاقی قبلاً برای Pontiac و Mercury هم افتاده است. این بار احتمالاً Kia قربانی خواهد شد تا نام هیوندایی پرآوازه تر شود.

منبع مورد استفاده در این مطلب:

وب سایت انگلیسی:

۲۴۷wallst

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا