مشتری مداری به سبک جهانی
هدف از «Benchmarking» یا الگوبردای آگاهانه، استفاده از شاخصی معین جهت مقایسه عملکردها با یکدیگر است. شایان ذکر است که میان تقلید کورکورانه و الگوبرداری آگاهانه تفکیک قائل شویم. زیرا الگوبرداری آگاهانه در صورتی که به شیوه صحیح پیادهسازی شود، بسیار موثر واقع خواهد شد. به همی دلیل این شیوه الگوبرداری، نوعی یادگیری موثر از تجربه های خود و دیگران است و باعث ترویج نوآوری و ابتکار می گردد.
با نگاهی به عملکرد برندهای مورد اعتماد جهانی، میتوان به استانداردهای جهانی قدمی نزدیکتر شد. با وجود این که ممکن است این برندها بیشترین فروش یا بیشترین سهم از بازار را تصاحب نکرده باشند، اما مورد اعتمادترین برندها می توانند پیوندهای ارتباطی و عاطفی عمیقی را با مشتریان برقرار کنند و تجربهای بی نظیر برای آنها خلق کنند.
از دید کارشناسانی مانند جیماستنگل که خود سالها مشاور پراکتراندگمبل در زمینهی برندسازی و مولف کتاب «بالندگی» می باشد، ” امروز میبینم که تاکید بسیاری از برندها معطوف به برقراری پیوندهای عاطفی با مصرفکنندگان شده است، زیرا این روش تاثیرگذار و قدرتمند می باشد و میتوان به کمک آن به صمیمیتی مثالزدنی، کسبوکاری قدرتمند، رشدی بیشتر و نتایجی قابل توجه رسید. «برندهای بزرگ مانند پراکتراندگمبل با راهاندازی کمپینهای حسی مانند کمپین «مامان متشکرم» میتوانند افزون بر ایجاد حاشیه رقابتی، حاشیه عاطفی بازار را نیز تصاحب کند و از این طریق گوی سبقت را از دیگر رقبا بدزدد.
در اینجا نگاهی خواهیم انداخت به تاکتیکهای برخی از مورد اعتمادترین برندها در سطح جهانی که میتوان با نگاهی هوشمندانه، الگوبرداری مناسبی از آنها کرد.
۱- آمازون: برندی موقر با رویکرد ارتباطات شخصی
آمازون بزرگترین خردهفروشی آنلاین جهان می باشد. این کمپانی تمام موفقیت خود را مدیون اعتمادسازی است، زیرا اعتماد گوهری نایاب به خصوص درمیان کسب و کارهای آنلاین است. اعتماد، ارزش حاکم در آمازون است. به اعتقاد مختصصان برندینگ، دسترسی بینظیر به انواع محصولات، عملکرد با کیفیت و خلق تجربهای خوشایند عاملی شده است که آمازون برندی موجه و موقر و در عینحال قابل اعتماد باشد.
هرچند طیف وسیعی از این محصولات ممکن است خلاف رویکرد شخصیسازی کردن تصور گردد، اما واقعیت این است که الگوریتمهای هوشمند آمازون می توانند تا با بررسی دقیق رفتار خرید مشتریان و با توجه به الگوهای خرید سابق آنها، به توصیه و پیشنهاد محصولات مرتبط بپردازند و در تصمیمگیری کمک حال مصرفکنندگان واقع شوند. افزون بر آن پیشنهاد کالاهای مکمل و نیز نمایش دیدگاهها و نقطه نظرات دیگر خریداران، دست یاریگر مصرفکنندگان برای تصمیمگیری است. آمازون وبسایتی تعاملی و کاربرپسند است و موفق شده با دریافت و انتشار نظرات مخاطبان خود، با آنها ارتباطی مناسب و سازنده برقرار کند.
۲- کوکاکولا: شادی بفروشید
رویکرد کوکاکولا از همان آغاز تاسیس، مبتنی بر شیرین کردن کام مشتریان بوده و به همین علت هرآنچه این شرکت انجام میدهد در راستای تحقق این چشمانداز است. کوکاکولا همیشه سوالی در ذهن دارد که از هر روشی تلاش میکند تا پاسخ این سوال را به روشهای نوآوارنه و بسته به شرایط بیابد: «چگونه شادی خلق کنیم؟» کوکاکولا پیام شادی را به وسیله همه نقاط تماس خود با مشتری چه در سطح سایتهای اینترنتی و چه در دستگاههای اتوماتیک فروش نوشابه منتقل میکند.
۳- فداکس : تا پای جان سر عهد خود میایستیم
فداکس هویت برندی بسیار مستحکم، جاهطلبانه و با اراده دارد، زیرا اشتیاقی وصف ناپذیر برای انجام وظایف خود احساس میکند. این کمپانی حتماً به آنچه قول داده، عمل میکند و این ارزشی جایگزینناپذیر در دنیای بیاعتمادیها در کسب و کار محسوب می شود. فداکس قابلیت های فراوانی را برای مشتریان خود در نظر دارد و فراتر از یک کمپانی پست معمولی عمل میکند و به همین علت موفق شده در میدان رقابت با رقبای دولتی خود نظیر پست فدرال، سر وگردنی بلندتر باشد.
این کمپانی افزون بر رویکردی جهت شخصیسازی خدمات خود را دنبال میکند و سعی می کند تا به کمک فناوریهای اجتماعی بر عمق روابط خود با مخاطبان بیفزاید. فداکس به مشتریان خود به چشم مشتی عدد و رقم نگاه نمی کند؛ بلکه از نظر این کمپانی، مشتری انسانی والا و شخصی درخور توجه ویژه است.
۴- اپل : برندی با چاشنی سرگرمی و پرستیژ
کدام برند را سراغ دارید که از مدتها پیش از معرفی محصولات جدید خود، زیر ذرهبین رسانههای مشتاق قرار گیرد و حس و گمان ها از شکل و شمایل ظاهری محصولات آن، فضای اینترنت را پر کند؟ میزان اعتماد مصرفکنندگان به این برند و اشتیاق آنها به داشتن یکی از تولیدات این کمپانی، تا حدی است که مشتاقان اپل از هفتهها پیش از معرفی و ورود محصول جدید آن به بازار، در مقابل فروشگاههای اپل اتراق میکنند. واقعیت این است که خرید از اپل تجربهای بسیار دلچشب است که پرستیژی خاصی را به دنبال دارد. به علاوه اپل همواره خلاقیت را سرلوحه کار خود دارد و فروشگاههای آن محلی برای تجربهآفرینی برای مشتریان می باشد.
اپل فضای اعتماد و شفافیت را حتی در طراحی ظاهری فروشگاههای خود نیز در نظر گرفته است. محیطی آرام و روشن با پنجرههای تمام شیشهای و سقف بلند و دلباز و میزهای بزرگ و فضای کافی جهت قدم زدن. اما در هر حال کارکنان فروش هنوز هم بزرگترین دارایی فروشگاههای اپل به حساب می آیند.