شرکتهای ایرانی

لوگو چیست و اهمیت طراحی لوگو از زبان استودیو برند رخ

معنای لوگو ، انواع لوگو ، روش پیاده‌سازی لوگو و مراحل طی کردن این پروسه و همچنین دلیل نیاز به لوگو مواردی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

چرا کسب و کار نیاز به لوگو دارد؟

شاید در طراحی هویت بصری بیشترین اسمی که شرکت‌ها و اشخاص با آن سر و کار دارند نام لوگو باشد. در واقع اهمیت طراحی لوگو چند سالی است که در کشور بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد و با گسترش اینترنت و فضای مجازی و افزایش روز افزون برندها طراحی لوگو راهکار مناسبی است تا نام و علامت تجاری خود را در ذهن مخاطبان قرار دهیم.

در واقع اعتماد، شناخت و موفقیت در بازار سه بخش اصلی است که به پشتوانه طراحی برندینگ صحیح، بجا و مناسب در روند گسترش یک مجموعه کمک بسزا می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع، توصیه می‌شود که از یک آژانس برندینگ مانند آژانس برندینگ ماورای برای طراحی لوگو حرفه ای کمک بگیرید.

 

لوگو چیست؟

لوگو یک نشانۀ گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود در واقع لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایکی، اپل و غیره.

لوگو چیست و اهمیت طراحی لوگو از زبان استودیو برند رخ

معنای لوگو در ویکی پدیا

نشان‌واره یا لوگو یا آرم، عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه متفاوت باشد.

نشان ‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند.

اخیراً اصطلاح لوگو برای شرح علائم، تمثال‌ها، لباس نیروهای نظامی، نشان‌ها و حتی پرچم‌ها استفاده شده‌است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی لوگو، منحصر به فرد بودن آن است.

 

انواع لوگو

لوگو می‌تواند ترکیبی از حروف ، نشانه‌‌ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.

دسته‌بندی‌های مختلفی برای لوگو بیان شده‌است که ساده ترین نوع این دسته‌بندی را می‌توان به اختصار در ۴ دسته زیر بیان کرد:

  1. لوگو تصویری ( لوگو شرکت اپل ) 
  2. لوگو تایپ ( لوگو شرکت کوکاکولا )
  3. مونوگرام ( لوگو شرکت هوندا ) 
  4. لوگو ترکیبی ( لوگو شرکت ایران خودرو )

لوگو چیست و اهمیت طراحی لوگو از زبان استودیو برند رخ

اهمیت طراحی لوگو نسبت به سایر طراحی‌های هویت بصری چیست؟

شرکت‌ها، کارخانجات و کسب و کارهای کوچک در طول زمان و با توجه به رشد کسب کار خود می‌توانند طراحی‌های دیگر از قبیل طراحی لیبل، پوستر، بیلبورد، بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت و …را تغییر دهند ولی طراحی نشان و آرم را نمی توان به سادگی و بدون هزینه تغییر داد. زیرا هزینه و زمانی که برای ماندگار کردن یک آرم و نشان در ذهن مشتری نیاز است بسیار زیادتر از هزینه اولیۀ طراحی لوگو خواهد بود.

ویژگی های مهم در تاثیر گذار بودن لوگو

پارامترهای مختلفی برای ماندگار شدن و تاثیرگذار بودن یک لوگو وجود دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین المان‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  1. سادگی لوگو : بهترین مثال برای سادگی لوگو را می‌توان شرکت اپل اعلام کرد. شرکتی که با طراحی نشانی ساده اما مفهومی به بهترین شکل ممکن توانست خود را در ذهن مشتریان ماندگار کند.
  2. زیبایی لوگو : زیبا بودن لوگو شرکت هوندا باعث شد بتواند خیلی زود و متمایز از سایر رقبای خود، بازار هدف را به دست آورد.
  3. انعطاف پذیری لوگو : در طراحی یک لوگو باید انعطاف‌پذیر بودن آنرا مدنظر قرار داد. برای مثال شرکت گوگل در طراحی لوگو خود به صورتی عمل کرد که نه تنها در سال‌های بعد از فعالیت خود توانست لوگو را بهبود ببخشد بلکه به مناسبت هر رویداد می‌تواند علائم مربوط به آن روز را در لوگو خود جای دهد.
  4. منحصر به فرد بودن لوگو : محنصر به فرد بودن یک لوگو باعث ایجاد تمایز با سایر رقبا می‌شود. شرکت مکدونالد با طراحی لوگو خود توانست نسبت به سایر رقبا متمایز ظاهر شود.
  5. رنگ متناسب با صنف کاری : بعضی از متخصصان در رنگ بندی لوگو به این مهم اشاره می‌کنند که طراحی لوگو باید رنگی باشد اما در اصل بعد از شناخت بازار هدف و مشتری باید بهترین رنگ‌بندی را برای طراحی لوگو انتخاب کرد و الزامی وجود ندارد که این طراحی حتما رنگی باشد. طراحی لوگو شرکت سونی و پاناسونیک بهترین مثال برای این موضوع است که متوجه شویم حتی طراحی سیاه و سفید لوگو نیز اگر درست و به جا باشد باعث تاثیرگذار شدن آن می‌شود.
  6. گویا بودن لوگو : لوگو باید به صورتی باشد که در همان نگاه نخست بتواند نشان تجاری را به مشتری اعلام کند و اگر به تمام برندهای برتر دنیا نیز نگاهی بیندازیم متوجه گویا بودن لوگو این برند‌ها می‌شویم. نگاهی که در ایران متفاوت با استانداردهای جهانی است و اشخاص به اشتباه فکر می‌کنند هرچقدر لوگو پیچیده‌تر باشد بهتر است.
  7. امکان استفاده در سایر قسمت های شرکت : شرکت دیجی کالا لوگویی را برای خود انتخاب کرد که نه تنها در وبسایت که در ست اداری و المان‌های شهری و… نیز به راحتی قابل استفاده است.

لوگو چیست و اهمیت طراحی لوگو از زبان استودیو برند رخ

تکنیک های مورد استفاده در طراحی لوگو

  1. تکنیک DOIT : این تکنیک از مهم‌ترین روش‌های طراحی نشان واره یا لوگو خلاقانه می‌باشد که برای هر نوع طراحی کاربرد دارد. شناخت مساله، باز کردن و تحلیل آن در ذهن، معرفی راه‌حل‌های مختلف و انتخاب بهترین راه حل، چهار گام در این تکنیک می‌باشند.
  2. تکنیک چرا؟ : پاسخ دادن به چراهای موجود در طراحی لوگو یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای طراحی لوگو خلاقانه است.
  3. تکنیک توهم خلاق: برای داشتن طراحی لوگو خلاقانه در مرحله اول باید ذهن خلاق و دیدی ماورا داشت.
  4. تکنیک چه می‌شود اگر…؟ : در این نوع طراحی لوگو، طراح مدام در حال سؤال پرسیدن از خود و پاسخ دادن به آن برای تغییر طرح اولیه و دست یافتن به طرح کاملا خلاقانه است.
  5. کنیک سینکتیکس ( synetikos ): این تکنیک در طراحی‌های گروهی کاربرد داشته و از کنار هم قرار دادن ایده‌های مختلف، در نهایت طراحی لوگو یا نشان واره ایده آل به دست می‌آید.

 

پروسه طراحی لوگو در استودیو برند رخ

استودیو برند رخ با بررسی دقیق صنف کاری اشخاص و واحد های صنعتی ابتدا شروع به ارزیابی و شناخت رقبا کرده و بعد از آن با در نظر گرفتن نوع فعالیت سعی در انتخاب بهترین پالت رنگی مناسب کرده تا نه تنها مرتبط با صنف کاری باشد که در آینده بتوان از آن برای دیگر بخش‌های سازمان نیز استفاده کرده و وجه تمایزی نیز نسبت به سایر رقبا داشته باشد.

در مرحله بعدی اتودهایی به صورت دستی زده شده و با ترکیب این اتودها به چند ایده نهایی دست پیدا می‌کنیم و با مشورت و همکاری بین اعضای تیم و در اختیار گذاشتن این ایده‌ها با مشتری به یک طرح نهایی خواهیم رسید که این پروسه ممکن است طی چند طرح و یا بعد از انجام چندین و چند طرح به دست آید.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا