منابع انسانی

کار گروهی؛ دو + دو = پنج

سینرژی

کار گروهیتجارب شرکتهای موفق نشان می دهد که احتمال رسیدن به اهداف از طریق ” کار گروهی ” ، بیشتر است. البته در همه شرایط و در هر کاری امکان تعریف کار گروهی و انجام آن وجود ندارد؛ به خصوص که فرهنگ کاری مرسوم در کشور ما خیلی با کار گروهی همخوانی ندارد. به همین خاطر چگونگی استفاده از کارگروهی، به شرایط شرکت و تشخیص شما به عنوان مدیر آن بستگی دارد. در واقع گروه یعنی جمع 2 نفر یا بیشتر که در روابطی متقابل هدف خاصی را دنبال می کنند. آنچه در این میان اهمیت دارد، پیوستگی، تمایل به همکاری و بهبود سرنوشت مشترک است.

در ادامه توصیه می کنیم که به موارد زیر حتما توجه کنید:

  • کارگروهی زمانی توصیه می شود که: مسائل متعددند و به بیش از یک نفر مربوط شوند؛ با مسائلی مواجهید که پاسخ روشنی ندارند؛ و مهمتر از همه وقتی که جلب تعهد کارکنان برای اجرای برنامه ها اهمیت داشته باشد.
  • به دلیل ویژگی های فرهنگی جوامعی نظیر ایران، کار گروهی ابتدا مورد استقبال و علاقه کارکنان قرار نمی گیرد؛ چرا که به کارکنان قرار گرفتن در گروه را گاه موجب محدود شدن اختیارات خود یا تقسیم دساورهای ناشی از توانایی هایشان با دیگران و … می دانند. در چنین شرایطی وظیفه شماست که برای توسعه کار گروهی پافشاری ، فرهنگ سازی و حمایت کنید. آثار این سیاست، ارزشمند خواهد بود.
  • مهمترین حسن و راز توفیق کار گروهی، تکمیل و تکامل است. بدین معنی که در وضعیت کار انفرادی نواقص فکری یا رفتاری افراد تکمیل نمی شود، اما در وضعیت انجام کار گروهی، افراد کاستی های یکدیگر را جبران نموده، به غنی شدن اندیشه های یکدیگر کمک می کنند و انگیزه فعالیت بیشتر می یابند. جالب است بدانید که بسیاری از راه حل های ناب شرکت ها، از دل کار گروهی درآمده است. گاه نتایج کار گروهی موجب شگفتی و تعجب اعضای گروه می شود. به نحوی که اعضای گروه اذعان می کنند که در حالت انفرادی هرگز چنین قدرت تولید فکری نداشته اند.

اما گاهی کار گروهی با موانع مختلفی مواجه می شود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- وجود روحیه فردگرایی قوی بین برخی اعضا

2- بی اطلاعی از اثرات کار گروهی

3- عدم حمایت و توجه مدیران ارشد

4- مشکلات ارتباط موثر اعضا

5- عدم تعلق و دلبستگی سازمانی

6- نبود عدالت در توزیع منافع در گروه

7- کمی تجربه اعضا در انجام کار در قالب یک گروه

در نهایت توصیه می شود تا حد ممکن کارها را از حالت فردی خارج و به صورت گروهی تعریف و اجرا کنید. افراد در گروه های کوچک ( بین 3 تا 7 ) بهتر و بیشتر کار می کنند و از لحاظ روانی و اجتماعی هم بیشتر ارضا می شوند. بنابراین به فکر این باشید که کدام قسمت از کار شرکت را می توان به شکل گروهی انجام داد . بعد با برنامه ای مشخص افراد را آموزش داده و به کار گروهی ترغیب کنید. مراقب باشید که هر گروه کاری در ماه ها و سالهای اول کار خود دچار اختلاف نظر و تعارض میان افراد می شود، ولی با تلاش و حمایت مدیران به تدریج اختلاف نظرها کم شده و آثار مثبت کار گروهی خود را نشان می دهد.

اگر مایل هستید در مورد کار گروهی بیشتر بدانید خواندن مقاله تیم های کاری یا گروه های کاری را به شما توصیه می کنیم.

منبع: کتاب عبور از طوفان

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا