عمومی

اتحاد نوکیا و مایکروسافت برای مقابله با اپل و گوگل

روز گذشته سرانجام سورپرایز نوکیا که در هفته گذشته خبرهایی پیرامون آن منتشر شده بود اعلام شد. همکاری نوکیا با مایکروسافت بر سر تولید محصولاتی مشترک خبری بود که اعلام آن مهر تاییدی بود بر برخی گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر.

نوکیا و مایکروسافت روز گذشته اعلام کردند که به منظور ایجاد یک اکوسیستم جهانی تلفن همراه و با هدف تکمیل نقاط قوت و تخصص یکدیگر یک همکاری استراتژیک ویژه را با یکدیگر آغاز کرده‌اند که این همکاری در ‌‌نهایت منجر به ایجاد محصولات و خدمات جدیدی برای مصرف‌کنندگان و اپراتور‌ها خواهد شد. طی نشست مشترکی که روز گذشته در لندن میان استیو بالمر از مایکروسافت و استفان الوپ از نوکیا صورت گرفت اعلام شد که نوکیا در نظر دارد در آینده بیش از ۳۰ درصد از گوشی‌های هوشمند خود را مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون کند. بر اساس این پیشنهاد همکاری، نوکیا سیستم‌عامل ویندوز را به عنوان استراتژی اصلی خود در گوشی‌های هوشمندش می‌پذیرد تا بتواند بستری مناسب را در بخش نرم‌افزاری در کنار نقاط قوتی چون امکانات تصویربرداری فراهم آورد، یعنی نقاطی که نوکیا در آن به نوعی رهبر بازار شناخته می‌شود.

نوکیا به افزایش قابلیت‌های ویندوز فون کمک می‌کند. این شرکت که تخصصش در طراحی سخت افزار و پشتیبانی از زبان‌های مختلف است می‌تواند به ویندوز موبایل در توسعه بازارش چه از نظر قیمت و چه گستره توزیع کمک کند. از سوی دیگر قرار است که طراحان نوکیا نیز با طراحان مایکروسافت به منظور طراحی گوشی‌هایی جدید در آینده نزدیک همکاری نزدیکی داشته باشند.

موتور جست‌وجوی بینگ می‌تواند قدرت گوشی‌های نوکیا را در بخش خدمات جست‌وجو با به‌کارگیری نسل بعدی بینگ افزایش دهد. سرویس نقشه‌های نوکیا نیز قرار است به عنوان بخشی از خدمات نقشه برداری مایکروسافت به کار گرفته شود.

استفان الوپ مدیرعامل نوکیا در این مراسم گفت که نوکیا و مایکروسافت در نظر دارند به یک اکوسیستم بی‌نظیر در مقیاس جهانی دست یابند. استیو بالمر نیز در این نشست با اشاره به تخصص هر دو شرکت در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار اعلام کرد که این همکاری می‌تواند سرعت و نوآوری را در این بازار افزایش دهد.

نزدیک به چهار ماه پیش زمانی که استفان الوپ، رییس سابق واحد تجارت مایکروسافت با جدا شدن از این شرکت مدیرعامل نوکیا شد گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی کار‌شناسان برای همکاری‌های مشترک میان نوکیا و مایکروسافت در آینده‌ای نه چندان دور بر سر زبان‌ها افتاد. چندی بعد از حضور الوپ در هیات‌مدیره نوکیا، وی نامه خطاب به کارمندان این شرکت منتشر کرد که در آن به دور از هر گونه تعصب شرایط فعلی نوکیا را مورد ارزیابی قرار داد. او در این نامه از موفقیت‌های اپل و آندروید سخن به میان آورد و گفت: در حالی که رقبا زبانه‌های آتش را روی سهم بازار ما افکنده‌اند در نوکیا چه اتفاقی افتاده؟ ما عقب مانده‌ایم، ما روند اصلی را گم کرده‌ایم و زمان را از دست داده‌ایم. نخستین آی‌فون در سال ۲۰۰۷ به فروش رسید و ما هنوز هم محصولی که به آن تجربه نزدیک باشد را هم در اختیار نداریم. آندروید تنها ۲ سال است که به صحنه آمده و این هفته آن‌ها جایگاه ما در تعداد گوشی‌های هوشمند را از ما گرفتند. باورنکردنی است.

مایکروسافت در سال‌های گذشته و با عرضه چند گوشی هوشمند سعی در ورود به این بازار داشت که در‌‌ همان ابتدای امر شکستش را پذیرفت. در این طرف نوکیا که زمانی حاکم بی‌چون و چرای بازار تلفن همراه بود با گسترش اپل و آندروید فهمید که در بخش سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای جانبی در کنار تولیدات متنوع خود هیچ خلاقیتی در اختیار ندارد. حالا این دو شکست خورده می‌خواهند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند. باید منتظر ماند و دید که آیا در پایان سال ۲۰۱۱ این همکاری مشترک می‌تواند روزهای طلایی دو شرکت را بازگرداند؟

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا