بازاریابی جاذبه ای؛ ابزاری کارآمد در خدمت کسب و کار
بازاریابی جاذبه ای یکی از ابزارهای کاربردی و موثر بازاریابی آنلاین برای موفق شدن بویژه در کسب و کارهای نوپا است. با استفاده از بازاریابی جاذبه ای، قادر هستید توقع نرخ تبدیل تا ۱۲ درصد را داشته باشید که در اصل نسبت به زمانی که از این نوع بازاریابی استفاده نمی کنید دوبرابر افزایش می یابد.
بازاریابی جاذبهای زمانی اتفاق می افتد که مشتریان به سمت شما بیایند ـ بدین معنی که آنها را به سمت خود جذب کنید، در حالی که در بازاریابی سنتی مشتری از طریق بازاریابی فشاری (رانشی) به سوی شما حرکت می کند.
اما چگونه میتوانیم اعتماد مشتریان را جلب کنیم؟ عامل اصلی فراهم آوردن آن چیزی است که مشتریان به دنبال آن هستند و شما کارشناس آن صنعت محسوب میشوید. این روند از طریق وب سایت شما قابل انجام است. با وجود این، نمیتوان فقط به وبسایت تکیه کرد. شما باید جنبههای زیر را برای مهارت در بازاریابی جاذبهای و دستیابی به بهترین نتیجه در نظر بگیرید.
CRM خوب
CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. CRM سیستم نرمافزاری است که به صاحبان کسب و کار در درک مشتریان و ارائه تجربه شخصی به آنها کمک خواهد کرد. CRM خوب، به خودکارسازی فروش بازاریابی به وسیله یکپارچهسازی قسمت فنی وب سایتتان کمک خواهد کرد (موسوم به back end). همچنین این نرم افزار دادههای خوبی در مورد خرید مشتریان و اطلاعاتی از قبل مکانی که از آنجا آمدهاند، تمایل و علاقمندیهای آنها و جمعیتشناسی ارائه می دهد. با بهره گیری از این اطلاعات با ارزش، شما قادر خواهید بود مشتریان مناسب را هدف قرار داده و آنها را به خریدار تبدیل نمایید.
جذب صفحات هدف (Landing pages)
صفحات هدف در اصل واژگان کلیدی هدف و جذابی می باشند که عوامل اصلی در جذب افراد به وب سایت شما و حفظ آنها در آنجا محسوب میشود. صفحات هدف جذاب، ظاهر فروشگاه دیجیتال شما به حساب می آیند. مانند فروشگاههای واقعی که باید ویترینی جذاب داشته باشند، شما نیز باید از جذابیت ظاهر آنلاین خود اطمینان حاصل کنید.
در کلیدواژگان صفحات هدف، کیفیت از اهمیت بیشتری نسبت به کمیت برخوردار است. اگر محتوا پر از کلیدواژگان باشد، بازدیدکنندگان استقبالی به عمل نخواهند آورد. همچنین، اگر صفحات شما به کندی بارگذاری شوند یا جذاب نباشند، نیز قادر به نگه داشتن بازدیدکنندگان در آن نخواهد بود.
جذب بازدیدکنندگان به وبسایت کسب و کار صرفاً مرحله نخست است. شما میخواهید بازدیدکنندگان تاملی کنند و از وب سایت شما بازدید کنند و در واقع به مشتری تبدیل شوند. به طور میانگین، بازدیدکننده فقط ۱۵ ثانیه در هر وبسایت مکث میکند که باید از این زمان به صورت بهینه برای ایجاد تصویری تاثیرگذار استفاده کرد. شما باید از این ثانیههای باارزش استفاده کنید.
رسانه اجتماعی
بازاریابی اجتماعی، وسیله ای بسیار عالی جهت بازدید مردم از وب سایت شما به حساب می آید. در قدم نخست، مردم میتوانند شما را از طریق شبکه های اجتماعی باخبر سازند و پس از آن رابطهای پیوسته با کسب و کار آنها پیدا کنید. حضور رسانه اجتماعی باعث ایجاد اعتماد شده و شما را اصیلتر نشان میدهد. گزارش شده است که بالغ بر۸۰ درصد مصرفکنندگان به شرکتی بیشتر اعتماد میکنند که حضور مداوم در شبکه ها و رسانه های اجتماعی داشته باشد.
بازاریابی خودکار
اصول بازاریابی خودکار خوب آشکار به نظر میرسد اگرچه خودکار نیست. پیامهایی که با موضوع کلی سلام یا آقا/ خانم عزیز آغاز میشوند دیگر موثر نمی باشند. در عوض، با استفاده از برنامه خودکاری که به پیگیری خواستههای مشتریان در سایتها میپردازد به مشتریان اهمیت داده و در نتیجه پیامهای شخصیسازی شدهای را مطابق با دادههای فردی به آنها ارسال کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری محصولی را به سبد خرید خود اضافه کند اما آن را رها میکند، سیستم خودکار شما میتواند پیامی مبتنی بر ترک سبد خرید به آنها ارسال کرده و آن کالا را به آنها یادآوری کند.
استفاده از روش «بگو تا انجام بدهند»
CTA (بگو تا انجام بدهند) عبارتی است که مشتری را به انجام اقدامی خاص تشویق می نماید و این عبارت به صفحه هدفی مرتبط است که در آن مشتری قادر به خرید یا دانلود چیزی یا کسب اطلاعات بیشتر است.
موفقیت در CTA تضمین میکند که در زمینه مربوطه، مستدل و عقلانی هستند. تعداد زیادی از وبسایتها از عباراتی مانند «اینجا کلیک کنید» در قالب روش CTA بهره می برند که دیگر حنایشان رنگی ندارد. این روش جایی که قرار است مشتری به آن سمت هدایت شود و افزون بر این دلیل آن را توضیح نمیدهد. مشتریان به اندازه کافی باهوش هستند که با دیدن یک هایپرلینک متوجه تغییر مسیر شوند. بسیاری از CTA های کارآمد چیزی مانند «اکنون به صورت رایگان تلاش کنید! یا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید» هستند که هر لینک مشتری را به صفحه هدف هدایت میکند.
فرمهای ساده
فرمهای وب سایت به مشتریان اجازه می دهد تا با شما برای یافتن اطلاعات بیشتر در رابطه با کسب و کارتان تماس بگیرند. مشتری میتواند فرم را پر کرده و در آن اطلاعات تماس خود را بنویسد و بعد آن را برای شما ارسال کند.
نکته قابل توجه دیگری که باید در رابطه با این فرمها اشاره کرد آن است که باید تا حد امکان برای مشتری ساده باشد. اطلاعات تعهدآور از مشتریانتان نخواهید. مهمتر از همه اینکه، مسائل را ساده بگیرید. در مطالعه اخیر، یک کسب و کار قادر به افزایش نرخ تبدیل خود از ۵ درصد به ۱۲ درصد شده بود و این کار را تنها از طریق سادهسازی فرم و عدم درخواست اطلاعات تعهدآور از مشتریان انجام داده بود. نکته قابل توجه دیگر آن است که بیشتر مردم ترجیح میدهند که شماره تلفن خود را ثبت نکنند که این نیز یکی از همان اطلاعات تعهدآور است که میتواند نرخ تبدیل را تا ۵ درصد کاهش دهد.
محتوای غنی
محتوای کارآمد تنها کلیدواژگان غنی نیست، بلکه به اطلاعات سودمندی اطلاق میشود که به مشتری چیزهایی که قبلاً نمیدانستند را میگوید. انتشار منظم محتوای خوب به جذب مشتریان به صفحه شما به وسیله کلیدواژگان کمکی نمیکند، بلکه از شما چهرهای متخصص و قابل اعتماد در آن صنعت نزد مشتریانتان خواهد ساخت. مشتریان اقدام به خرید اقلامی میکنند که آن را میشناسند و بدان اعتماد دارند. محتوایی مفید، آراسته و منظم، ابزاری عالی برای ایجاد اعتماد در مشتری است.
کتابهای الکترونیکی
تصور می شود که بازار کتاب الکترونیک تقریباً یک سوم از تمام کتابهای خریداری شده تا سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص دهد. با رشد روز افزون جمعیت، مطالعه کتابهای الکترونیکی به جای کتابهای کاغذی یا گالینگور، کسب و کارها به ارائه کتابهای الکترونیکی خود نیازمند خواهد شد. طراحی و تدوین کتاب الکترونیکی نسبتاً آسان است و برنامههای زیادی برای دانلود این کتابها به کاربران ارائه شده است. با ایجاد نسخه PDF قابل دانلود و ارائه اطلاعات مهم و ارتقای کسب و کار خود میتوانید خود را منبعی قابل اعتماد به مشتریان معرفی کنید.
جادوی یک وب سایت بزرگ فقط جذب بازدیدکنندگان نیست بلکه جذب بازدیدکنندگانی است که به آن اعتماد کرده و از آن وبسایت خرید می نمایند. با درج بازاریابی جاذبهای و اطمینان از اینکه منبعی مفید و قابل احترام برای مشتریان خود هستید، قادر به ایجاد رابطهای قدرتمند با آنها و افزایش فروش خواهید بود.
منبع:دریک آنلاین