مدیریت استراتژیک

چین و استراتژی جدید بازاریابی : برندسازی

حرکت از رهبری هزینه به برندسازی

شکی نیست که چینی ها در 20 سال اخیر رشد بسیار سریع و چشمگیری را داشته اند و امروز بخش بالایی از محصولات تولید شده در جهان متعلق به چین است. علاوه بر محصولات چینی بسیاری از برندهای معروف اروپایی و آمریکایی نیز با اهداف مختلف علی الخصوص کاهش هزینه ی نیروی انسانی، تولید محصولات خود را به چین انتقال داده اند.این موضوع که بسیاری از محصولات مصرفی ما ساخت چین هستند و چین سهم عمده ای از تولید جهانی را دارد، احتمالاً برای همه روشن شده است. در این سالها آن چه بیشتر پیرامون استراتژی چین به چشم می خورد؛ تکیه بر « مزیت قیمت » بوده است و کمتر تلاشی برای ساخت برند در این کشور صورت گرفته است.

شاید چندان قابل قبول نباشد که کشوری با این حجم از تولید، چندان برند شناخته ای شده در سطح جهان نداشته باشد چنان که وقتی به لیست 100 برند برتر جهان نگاه می کنیم هیچ برند چینی دیده نمی شود ! همان طور که اشاره شد، استراتژی اصلی چین در سالهای اخیر که منجر به رشد بسیاری نیز در اقتصاد این کشور گردید، ایجاد مزیت قیمت برای محصولاتش بود. مزیتی که چین توانست با آن محصولاتش را در دنیا به همه بشناساند. اما آیا این روند ادامه خواهد داشت ؟

به نظر می رسد با رشد اقتصادی ایجاد شده در چین، به تدریج سطح توقع نیروی کار نیز افزایش یابد و چین نتواند همچون سالهای گذشته در مزیت قیمت یکه تازی کند. البته به این معنا نیست که استراتژی مزیت قیمت از بین رفته باشد؛ اما به هر حال همزمان با رشد اقتصاد چین، آنها توان خلق برندهای توانمند را نیز پیدا کرده اند و بدین ترتیب باید انتظار خلق برندهایی جهانی که بازارها را تسخیر کنند را از چینی ها داشته باشیم.

بسیاری از کارشناسان بازاریابی با مشاهده روندهای بازار آمریکا، خطر برندهای قدرتمند چینی را برای برندهای آمریکایی احساس کرده اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، ورود چینی ها به عرصه ی بازاریابی و تبلیغات در بازار آمریکا، می تواند یک خطر جدی برای برندهای آمریکایی باشد. آنها معتقدند که مدیران چینی، برخاسته از تفکر تولید و مهندسی و … هستند و آشنایی کمتری با marketing و بازاریابی دارند و شاید این همان نکته ای باشد که با کاهش بهای تمام شده محصولات آنها نیز مرتبط باشد. شاید رو آوردن این مدیران به بازاریابی از شرکتهای چینی برندهایی قدرتمند مثل Samsung و LG و Hyundai و …  کره ای بسازد که امروز سهم بازار قابل توجهی را در آمریکا کسب کرده اند.

در ادامه به نقل از Business Insider، پنج برند برتر چینی که می توانند در سالهای آینده شهرتی جهانی بیابند را مطرح کرده ایم :

Lenovo

lenovo

شاید لنوو هم اکنون هم یکی از برندهای برتر جهانی باشد و تا چند ماه دیگر در لیست با ارزش ترین برندهای جهان دیده شود ! این تولید کننده لپ تاپ و نوت بوک های کوچک در سال 2010 فروشی بیش از 16 میلیارد دلار داشته است و سهم بازار قابل توجهی را در آمریکا کسب کرده است.

رقبای Lenovo می توانند برندهایی چون Hp، Toshiba، Dell و Acer باشند.

Haier

haier

این تولید کننده ی لوازم خانگی؛ خود را به خاطر سیستم کنترل کیفیتش در جهان مشهور کرده است ! بله، برای این برند جمله ی « ساخت چین » آن معنای همیشگی را ندارد ! هایر چهارمین تولید کننده لوازم خانگی در سال 2008 بوده است و توفیق های زیادی را در این بازار کسب کرده است. بدون شک آنها یکی از برندهایی هستند که در سالهای آینده بیشتر دیده خواهند شد !

Geely Automobile

geely autommobile

این خودروساز چینی، خود را برای رقابت با Toyota، GM، Ford و دیگر رقبایی که آسیایی هم هستند آماده کرده است.

Air China

air china

البته شاید در صنعت حمل هوایی مسافر، ورود به رقابت با برندهای آمریکایی کمی مشکل تر باشد، ولی به هر حال Air China هم در مسیر تبدیل شدن به یک برند قدرتمند است …

China Mobile

آنها با حضور در بازارهای جهانی، عطش خود برای جهانی شدن را نشان داده اند !

منابع مورد استفاده در این مطلب :

مطلب « برندهای لوکس و رفتار مصرف کنندگان چینی » در پایگاه اطلاع رسانی صنعت

سایت Industry Week

سایت Business Insider

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا