یادداشت‌های مدیریتی

نگاهی به برنامه توسعه فردی

روشهای اصلی pdp که به دانش موختگان کمک میکند در باره ی آموزش خود تفکر کرده  و برای آینده برنامه ریزی کنند،  غالبا شامل این موارد می باشند :

-Reflection  .انعکاس

درکنار هم قرار دادن ایده ها و افکار مختلف ، به گونه ای که برای یک منظور خاص کارایی داشته باشند.

– Recording  . ثبت کردن افکار ، ایده ها و تجربیات

شما میتوانید این  موارد را به صورت نوشتاری ثبت کنید یا ضبط صوتی، تصویری و غیره استفاده کنید

– Action Planning  . برنامه ریزی کارها

برنامه ریزی کردن به معنای بالا رفتن احتمال موفقیت در دستیابی به یک هدف است

– Executing .اجرا

انجام فعالیت هایی که در برنامه ریزی کارها به آنها اشاره شده است

– Evaluating . ارزیابی

آنچه که انجام داده اید باید معقول و منطقی باشد.

شناسایی فرصت ها :

Pdp تنها وابسته با مطالعات شما نمی باشد. فعالیت فوق برنامه ی آموزشی و کار نیمه وقت نیز به مهارت های شما کمک می کند.  فرصت های لازم برای  اجرای pdp در قالب این موارد تحقق میابد :

  • ماژول هایی که انتخاب میکنید ، بخصوص واحدهای مبتنی بر مهارت.وقتی ماژولها، محدوده ایی را مشخص می کنند که میخواهید آنها را ارتقا بدهید ، تلاش ویژه ای را به خرج بدهید.مثل مهارت های مرتبط با اعداد و ارقام  و یا مهارت های مرتبط با IT
  • جلسات آموزشی بخصوص آموزش های فردی که در آنها میتوانید پیشرفت خود را با یک مربی مورد بحث و تبادل نظر قرار بدهید
  • فعالیت های تفریحی : مثلا از طریق عضویت فعال در یک کلوب یا یک جامعه ی بخصوص

– فعالیت های آموزشی فوق برنامه

  • کار نیمه وقت : که از طریق آن تعداد خاصی از مهارت ها  مورد نیاز است و /یا تقویت میشوند.

اجرای pdp :

گام اول : یک دفتر محاسبات مهارت ها داشته باشید.

این یک نقطه ی شروع خوب برای اجرای pdp  است .چراکه به عنوان یک تمرین “لیست برداری” به شما کمک میکند توانایی ها و  نقاط ضعف خود را به صورت اصولی و سیستماتیک تحلیل کنید.

شما همچنین می توانید از تحلیل SWOT استفاده کنید .یک روش معمول حل مساله که  توانایی ها ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید های شما را بر روی یک نمودار، خلاصه میکند.

فرصت ها توانایی ها
تهدید ها نقاط ضعف

چنانچه نسبت به این که الان کجا قرار دارید، آگاهی پیدا کنید میتوانید به این فکر کنید که میخواهید کجا باشید و چگونه میتوانید از طریق برنامه ریزی کارها به آن نقطه دست پیدا کنید.

گام دوم : یک برنامه برای کارهایتان بنویسید.

برنامه ریزی به شما کمک می کند که با مستند کردن یک راهبرد معین،  اهدافتان مشخص و تنظیم کنید.یک برنامه ریزی خوب برای کارها، دارای منظوری مشخص بوده، بدون ابهام و متمرکز می باشد.یک راه خوب برای نوشتن یک برنامه ی خوب این است که بررسی کنید آیا برنامه تان SMART است یا نه.به این معنی که آیا دارای مشخصات زیر هست یا نه  :

Specific : مشخص –  مثلا اینکه به جای این که خود بگویید :” من میاموزم که زمانم را چطور مدیریت کنم ” ، به خود بگویید :” من روشهای خوب مدیریت زمان را تعیین و اجرا میکنم تا بتوانم به صورتی متناوب و منظم و به دور از اظطراب ، ضرب العجل های پروژه ام  را تامین کنم”

Measurable: قابل ارزیابی  –  مثلا این که به خود بگویید :من برای انجام کارهایم یک برنامه ی زمانبندی هفتگی تعیین میکنم “

Achievable: قابل دستیابی –   مثلا به خود بگویید :میدانم که برای مدیریت زمان ، کارگاه های آموزشی و کتاب های مختلف وجود دارد و من از آن ها استفاده میکنم تا روش خوبی را برای مدیریت زمانم  تعیین کنم

Realistic : واقع گرایانه – مثلا به خود بگویید :میدانم که صبح هر سه شنبه  کمی وقت آزاد دارم و از آن برای کار بر روی تکنیک هایم استفاده می کنم :

Time Bound  : مقید به زمان –  مثلا به خود بگویید :”من بر اساس ضرب العجل های پروژه ام کار میکنم و اهداف  هفتگی تنظیم میکنم ” توصیه می شود برای خود، تعدادی اهداف معین را تنظیم کرده و آنها بر اساس ارجحیت هایی طبقه بندی کنید و سپس تعدادی  اهداف فرعی هم در نظر بگیرید.این اهداف فرعی به شما کمک می کند پیشرفت خود را ارزیابی کنید و به شما کمک می کند که گام های مختلف را از پیش در نظر بگیرید تا دچار اشتباه نشده و اهداف غیر قابل دستیابی تعیین نکنید.

معمولا صحبت با دیگران درباره ی تنظیم هدف ها ، میتواند مفید باشد.آنها  میتوانند به شما کمک کند از قبل در باره ی مسائل فکر کنید و نیز ممکن است باعث شود برخی از مواردی را که نادیده گرفته اید، در نظر بگیرید. مربیتان یکی از بهترین افرادی است که در این باره میتوانید با او صحبت کنید.

گام سوم : جمع کردن مدارک

ارزیابی مهارت ها و برنامه ریزی کارهایتاان، باعث به وجود آمدن مستنداتی مکتوب می شود. همچنین لازم است بررسی  کنید که چه مهارت هایی را پرورش داده اید و چگونه آن را ارزیابی کرده اید. جمع آوری مدارک  به صورت نوشتاری ، مزایایی دارد :

– به شما کمک می کند پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

– وقتی برای استخدام در جایی درخواست داده اید، اطلاعاتی را فراهم می کند که میتوانید از آن استفاده کنید.

– منبع اطلاعاتی را فراهم میکند که میتوانید آن را با مربی خود به اشتراک بگذارید.

– به شما کمک میکند فکر کنید که  چطور میتوانید طرح و برنامه های خود را ارتقا دهید

استفاده از RAPID  :

RAPID یک ابزار الکترونیکی PDP  است. این ابزار ، ابزاری تعاملی ( interactive )  است و به نگه داری سوابقی شخصی از اطلاعات و شواهد ی از شایستگی  مهارت ها در حوزه های مختلف را نزد خود نگه دارید.

RAPID   مخفف این کلمات است :

Recording Academic ,Professional and Individual Development

یعنی ثبت پیشرفت های تحصیلی ، حرفه ای و شخصی.این ابزار اولین بار در  دانشگاه Loughborough تعریف شد و دارای ورژن های مختلفی است که برخی از آن ها در استفاده از روش های مختلف ، کاربرد دارد.

بیشتر دانشجویان از ورژن generic (عمومی) آن استفاده میکنند: Rapid Express .برای دانش آموزان رشته های مهندسی نیز یک ورژن مناسب وجود دارد که به آن Rapid Engineering گفته می شود.دیگر ورژن آن با نام Rapid PGR  میتواند برای دانش آموزان فارغ التحصیل و محقق مورد استفاده قرار گیرد.

در مورد RAPID  دو رکن کلیدی وجود دارد :PACE  و SPEED

PACE  :

Personal information ,Achievements ,Career Management ,& Evidence repository

یعنی :ذخیره ای از اطلاعات فردی ، موفقیت ها، مدیریت کارها و مدارک . از PACE  برای ذخیره ی اطلاعاتی استفاده کنید که به عنوان مبنای CV  شما در نظر گرفته می شود.

SPEED :

Survey : مشخص کردن نیازمندی های پرورش مهارت ها ، فرصت های  پرورش مهارت ها،  ارزیابی مهارت ها

Plan  : تنظیم اهداف ،  مشخص کردن وظایف  و  تولید یک برنامه ریزی برای انجام کارها

Execute  : انجام فعالیت ها و ارزیابی (monitoring  ) روند پیشرفت

Evaluate  : مرور نتایج و ارزیابی میزان موثر بودن روش که منجر به کسب تجربه در آموزش میشود.

Document  : ثبت پیشرفت شایستگی مهارت ها و ذخیره سازی این مدارک

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا