تئوری‌های مدیریت

برترین ویژگی مدیران موفق دنیای کسب و کار

گای پارسونز و الن میلهام، نویسندگان کتاب «رهبران کنجکاو چگونه پیروز می شوند» چهار ویژگی را برای مدیران بزرگ دنیای کسب و کار معرفی کرده اند. فرهنگ محیط کار همیشه در حال دگرگونی و تحول است تا هم به نیاز های نسل های جدید نیروی کار پاسخ دهد و هم به تقاضاهای اقتصادی تازه. در دنیای شتابزده، رقابتی، و پر جنب و جوش امروزه، مدیران برای مشارکت دادن نیروی کار خود، بیشتر از هر زمان دیگری فرصت ها و ضرورت بسیاری پیش روی خود دارند.

گای پارسونز و الن میلهام، نویسندگان کتاب جدیدی تحت عنوان «رهبران کنجکاو چگونه پیروز می شوند» اینگونه استدلال می کنند که مدیران برای همقدم شدن با تقاضا های متغیر ذکر شده، باید سبک مدیریت شان را تغییر دهند. دوران مدیران ستمگری که در اتاق کنج محل کار، پشت میز مدیریتی خود می نشستند و یکی پس از دیگری به کارمندان خود خرده فرمایش می کردند سپری شده است. رهبر امروز از نشان دادن آسیب پذیری و تقاضای فعالانه برای دریافت ایده ها و تلاش کارمندان خود واهمه ای ندارد.

چهار ویژگی مدیران امروزی دنیای کسب و کار از این قرار است:

۱- خودنمایی نمی کنند

رهبران شایسته، با هدف خودنمایی در مقابل کارکنان خود، سرتاسر دیوارهای دفترشان را با مدارک قاب شده ی خود پر نمی کنند. پارسونز می گوید «دوره ی خودنمایی های دانای کل مآبانه به واسطه ی مدرک و تحصیلات سپری شده است». رهبران بزرگ دنیای امروز به مدرک اهمیتی نمی دهند. آنها غرور خود را پشت در محل کارشان جا می گذارند و از گفتن اینکه همه ی ایده های بزرگ از سوی آنها نیست، ترسی ندارند.

۲-  خودرأی نیستند

مدیران پیشین دائما دستور می دادند، در مورد تک تک قدم های کارمندان خود دستورات لازم را صادر می کردند و آخر هر هفته به خاطر پیروی از دستورات به کارمندانشان پاداش می دادند. اما مدیران امروز این پارامتر ها را از بین برده اند. میلهام در این خصوص گفته است: «یک رهبر باید برای به اشتراک گذاری موضوعاتی که تا پیش از این کارمندان از دخالت در آنها منع بوده اند، از خود اشتیاق نشان دهد».

در این سبک مدیریتی، جهت های اصلی حرکت تیم در آینده توسط مدیر مشخص می شود، اما چگونگی رسیدن به این هدف نیازمند درونداد فراهم شده توسط کارمندان خواهد بود.

۳- کارمندان را به ارائه ایده هایشان تشویق می کنند

مدیران موفق نظرات و ایده های هر کسی از هر سطحی را محترم تلقی می کنند. مدیرانی می توانند یک تیم با انگیزه و با اراده داشته باشند که رویکردشان این باشد: «هیچگاه نمی توان فهمید یک ایده ی خوب از کجا ممکن است بیاید».

۴- از نشان دادن آسیب پذیری نمی هراسند

بزرگ ترین مدیران امروز، خود را دانای کل همه ی امور نمی دانند. در زمان گذشته، کلماتی مانند ضعف و آسیب پذیری تابو محسوب می شدند، اما مدیران امروز این توانایی را دارند که بگویند «نمی دانم». میلهام بر این باور است: «این روز ها مردم به دنبال جنبه های انسانی مقوله ای مثل رهبری هستند». به آسیب پذیری دیگر، به چشم ویژگی منفی نگریسته نمی شود. میلهام می گوید: «یک نسل پیش از این، اگر می گفتید چیزی را نمی دانید، قضاوتتان می کردند و به شما برچسب ناکارآمدی می زدند». این در شرایطی است که امروزه، اگر رهبری بگوید پاسخ سؤالی را نمی داند، کارمندان دور هم جمع می شوند و تلاش می کنند در پیدا کردن آن پاسخ به وی کمک کنند.

در همین ارتباط دانلود رایگان کتاب بیماریهای مدیریتی ، به شما پیشنهاد می شود.

منبع:اقتصاد آنلاین

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا