شرکت‌ها

همه چیز در مورد بازاریابی بین المللی

به وسیله فناوری های جهش یافته ای که طی سال های اخیر ایجاد شده، تغییراتی در بازاریابی بین المللی به وجود آمده است. در پاسخ به سوال بازاریابی خارجی چیست؟ باید گفت این نوع از بازاریابی نام دیگر بازاریابی به روش بین المللی می باشد. با استفاده از این نوع بازاریابی، امکان انجام تجارت در سرتاسر دنیا وجود دارد. طبق آمارگیری های انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی، در ابتدای سال ۱۹۵۱ تا سال ۲۰۱۰، تجارت بین الملل تا ۳۳ درصد افزایش یافته است. بسیاری از برند ها در سرتاسر دنیا خواهان بسیاری دارند. محصولاتی مانند، خودرو های بی ام و، قهوه کلمبیا، کیف های دستی فندی و غیره.

بازاریابی بین المللی چیست؟

به همراه جهانی شدن تجارت چالش های آن نیز افزایش پیدا کرده است. با پیشرفت تجارت بین الملل، افراد مصرف کننده حق انتخاب بیشتری خواهند داشت و به همین دلیل رقابت در بازار جهانی افزایش پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده تا فروشندگان محصولات خیال خریدار محصول را از لحاظ جنس، کیفیت، مقرون به صرفه بودن و غیره بررسی نمایند. علاوه بر این موارد، محصولاتی که در سرتاسر دنیا عرضه می شوند به یک شکل به دست خریدار نمی رسند.

معمولا در تجارت بین الملل، موارد زیادی برای ارسال کالا در نظر گرفته می شود. به طور مثال تصور کنید شخصی از کشور آمریکا محصولی را سفارش می دهد، برای آنکه محصول کاملا مناسب با کشور مورد نظر به دست فرد خریدار برسد، باید زبان و فرهنگ وی در نظر گرفته شود. قطعا شیوه ارسال برای شخصی که در آمریکا و یا ایران زندگی می کند، متفاوت است و باید در هنگام ارسال کالا به این مورد توجه نمود. این موضوع یکی از مباحث اصلی در بازاریابی بین المللی می باشد.

کشور برتر در این زمینه

با قاطعیت می توان عنوان کرد کشور برتری که در زمینه بازاریابی بین المللی در حال فعالیت می باشد، آمریکا است. در نتیجه آموزش بازاریابی بین المللی یک الزام می باشد. در ادامه به چند مورد از آموزش بازاریابی بین المللی این کشور شاخص خواهیم پرداخت.

شرکت کوکاکولا در آمریکا، نوشابه های رژیمی خود را با عنوان diet عرضه کرد. بعد از انجام این کار متوجه شد معنای این کلمه در آمریکای لاتین منفی می باشد و به همین دلیل این کلمه را برای بعضی از کشور ها به Coke diet تغییر داد.

شرکت یو پی اس یکی دیگر از برندهای مطرح در دنیا بود. این شرکت به کامیون های قهوه ای که عرضه می کند شهرت داشت. بعد از گذشت مدتی متوجه شد کامیون هایی که روانه بازار می کند رنگی شبیه به رنگ کامیون های اسپانیایی دارد و به همین دلیل رنگ آن ها را تغییر داد. این موضوع شاید به نظرتان مهم نباشد ولی تاثیر این کار در بازار بین المللی خارق العاده می باشد. این کار یعنی توجه به سلیقه و نیاز مشتری.

همه چیز در مورد بازاریابی بین المللی

معنای بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی به رعایت شیوه و نکارت تجارت بین المللی در خارج از مرزها گفته می شود. طبق نظر انجمن بازاریابان بین المللی در آمریکا، بازاریابی به شیوه بین المللی به بازاریابی گفته می شود که مبتنی بر گسترش و راه اندازی نقشه ها و استراتژی های بازاریابی محلی باشد. طی سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روش فروش بین المللی انجام شد. با استفاده از شناسایی، تصمیم گیری و هدف گیری تعریف ویژه ای از بازاریابی بین المللی عرضه شد. این تعریف به شرح ذیل می باشد:

بازاریابی خارجی چیست؟ به بازاریابی چند ملیتی گفته می شود که فرایند پیاده سازی ایده، تعیین قیمت، توزیع و تبلیغ ایده ها را در جهت براورده سازی اهداف سازمانی اجرایی می کند.

افرادی که از بازاریابی بین المللی استفاده می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی موانع فرهنگی و جغرافیایی از بین رفت و افراد راحت تر از قبل با یک دیگر ارتباط گرفتند. این پیشرفت شامل تمامی مشاغل می شود و حتی مشاغل کوچک هم می توانند محصولات خود را در سطح بین الملل به فروش برسانند. این مورد بیانگر این موضوع است که هر فرد با توجه به علاقه و نیاز خود می تواند در بازار بین المللی حضور داشته باشد.

بعضی از شرکت ها برای فروش محصولات خود محدودیت گمرکی دارند. مانند گیاهان زنده و مواد غذایی. این افراد قبل از اینکه اقدام به فروش محصولات خود در سطح بین الملل کنند باید محصولات خود را در این سطح آماده نمایند. معمولا این شرکت ها در زمینه بازاریابی بین المللی با مشکلات بیشتری روبرو می شوند. اما در مقابل تمامی این سختی ها امکانی برای آن ها فراهم می شود تا محصولات بومی خود را به کشور هایی که نظیر آن محصول را در کشور خود ندارند عرضه کنند.

همه چیز در مورد بازاریابی بین المللی

شرکت های دیگری نیز در سطح بین الملل دارای عملکرد قابل توجهی می باشند. این شرکت ها عناوین زیر را یدک می کشند:

شرکت هایی که در زمینه صادرات فعالیت دارند.

شرکت هایی که دارای فعالیت مشترک هستند.

و شرکت های دارای سرمایه گذاری مستقیم.

در حال حاضر شرکت هایی در دنیا هستند که بازاریابی دیجیتال را به بهترین نحو انجام می دهند. شرکت هایی نظیر:

فانت

هوندا

H&m

این شرکت ها علاوه بر دنبال کردن بازاریابی دیجیتال سالانه مبالغ بسیار زیادی را برای انجام این امر دنبال می کنند. در بالاتر نام شرکت هایی با فعالیت های مشترک را ذکر کردیم. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که منظور از شرکت هایی با فعالیت مشترک چیست؟

این شرکت ها به منظور موفقیت و براورده سازی منافع چندین شرکت کار می کنند. یکی از این شرکت ها، شرکت محبوب سونی اریکسون می باشد. این شرکت با همکاری شرکت ژاپنی و یک شرکت مخابرات سوئدی دست به تولید انواع گوشی، در مدل های متنوع و رنگ های مختلف عرضه نمود.

شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری مستقیم دارند و برای تولید یک محصول و یا چند محصول سرمایه در دست خود را در یک کشور خارجی قرار می دهند. به عنوان مثال شرکت dell یک شرکت با چندین کارخانه می باشد که این کارخانجات در تعدادی از کشور های دنیا فعالیت می کنند. این کارخانجات، قطعاتی که در سراسر دنیا ساخته می شوند را اسمبل می کنند. البته لازم است بدانید شرکت های دیگر محصولات پیش ساخته ای که از قبل دریافت کرده اند را می فروشند اما شرکت دل با توجه به نیاز مشتری اقدام به سفارشی سازی می کند.

برای آشنایی بیشتر با سایر مقالات حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://banimarketing.com/blog/

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا